Programplaner og emneplaner - Student
G5KOH3500 Videreføring av tre- og todimensjonalt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Three- and Two-dimentional Work
- Studieprogram
-
Kunst og håndverk 2 for 5.-10. trinn i grunnskolenKunst og håndverk 1 og 2 for 5.-10. trinn i grunnskolenGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunst og håndverk 2 bygger på Kunst og håndverk 1 og gir fordypet kunnskap gjennom skapende arbeid, fagdidaktisk refleksjon og utvidet innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med et utvalg av materialer og arbeidsmåter som gir læringsutbytte i forhold til læreplan for grunnskolen med særlig vekt på ungdomstrinnet. Forholdet mellom læreplan og praksis problematiseres gjennom kritisk gransking av oppgaver, undervisning, veiledning og vurdering.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om bildekunst, skulptur, design og arkitektur de siste 200 år med vekt på nyere uttrykksformer
- har kunnskap om skulptur, relieff, objekt, installasjon og hvordan disse uttrykksformene kan gi barn og unge opplevelse og stimulere til kreativitet i skapende arbeid
- har kunnskap om design, designteorier, ideutviklingsprosesser og samspillet mellom materiale, teknikk, funksjon og formuttrykk
- har kunnskap om design og arkitektur i privat og offentlig rom, hvordan arkitektur virker på oss, danner rammer for våre liv, og gir mulighet til undersøkende og skapende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan lage lokale planer for kunst og håndverk og utnytte relevant teori i arbeid med tilpasset opplæring for elever med spesielle evner, interesser eller vansker
- kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
- kan vurdere kvalitet i lærebøker og digitale ressurser og velge hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
- kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
- kan benytte ulike skrifttyper, layout og visuell kommunikasjon for å synliggjøre elevers arbeidsprosesser og resultater, og for å formidle av egne og andres formuttrykk
- kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset ungdomstrinnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
Innhold
Se fagplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på følgende aktiviteter: Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltakelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Arbeidskrav:
- Gjennomført opplegg i to- og tredimensjonale uttrykk.
- En personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale fra emne 2.
Flerfaglighet
Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av:
- Mappevurdering.
Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i Emne 2. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon. Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av Emne 2. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.
G5KOH3500 teller 40 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G5KOH3600 teller 60 prosent).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides og leveres til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F.
Sensorordning
Det benyttes interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur.
Opptakskrav
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 5.-10. trinn må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 5.-10. trinn , eller tilsvarende.