Programplaner og emneplaner - Student
G5KOH3500 Videreføring av tre- og todimensjonalt arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Three- and Two-dimentional Work
- Studieprogram
-
Kunst og håndverk 2 for 5.-10. trinn i grunnskolenKunst og håndverk 1 og 2 for 5.-10. trinn i grunnskolenGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunst og håndverk 2 bygger på Kunst og håndverk 1 og gir fordypet kunnskap gjennom skapende arbeid, fagdidaktisk refleksjon og utvidet innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med et utvalg av materialer og arbeidsmåter som gir læringsutbytte i forhold til læreplan for grunnskolen med særlig vekt på ungdomstrinnet. Forholdet mellom læreplan og praksis problematiseres gjennom kritisk gransking av oppgaver, undervisning, veiledning og vurdering.
Forkunnskapskrav
Med utgangspunkt i fagets fire hovedområder; bildekunst, skulptur, design og arkitektur, kan studenten velge tema. Fordypningsoppgaven skal ha både en praktisk og en skriftlig del.
Læringsutbytte
Ingen.
Innhold
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 5.-10. trinn må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 5.-10. trinn , eller tilsvarende.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om materialer og teknikker knyttet til håndlagde og digitale bilder, og hvordan barn og unge bruker ulike medier og virkemidler i bilder, tekst og lyd
- har kunnskap om lærings- og erkjennelsesformer knyttet til kunst og håndverk som estetisk skapende, praktisk handlende og visuelt kommunikativt fag
- har kunnskap om psykologiske og kulturelle faktorer som virker inn på utviklingen av barn og unges formspråk, identitet og kreativitet
Ferdigheter
Studenten
- kan utnytte materialers bruksegenskaper og estetiske uttrykkskvaliteter i praktisk skapende arbeid og utøve bevisst skjønn ved bruk av estetiske virkemidler
- kan bruke metoder for problemløsning i design og teknologi og inspirere elevene til å utforske egne ideer i møte med materialer, teknikker og arbeidsmåter i faget
- kan analysere og vurdere kunst, hverdagsestetikk og trivialkultur og sette ulike formuttrykk inn i en kunsthistorisk sammenheng
- kan være bevisst sin rolle som kulturformidler og bruke museer og samlinger i elevers læringsarbeid og eget skapende arbeid
- kan bruke fagspråk sikkert og funksjonelt, og veilede elever i utviklingen av fagbegreper i arbeidet med bilder, skulptur, design og arkitektur
- kan planlegge og organisere læring i kunst og håndverk med utgangspunkt i elevenes livsverden og fremme samarbeid og likestilling mellom kjønn og kulturer
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for samhandling med lokalt arbeids- og samfunnsliv og bruke fagets muligheter til valg av innhold og arbeidsmåter som fremmer bærekraftig ressursforvalting
- kan bruke gjeldende læreplaner for grunnskolen som utgangspunkt for faglig utviklingsarbeid med en systematisk og forskningsmessig tilnærming og kjenne normer for ansvarlig bruk av innsamlet informasjon
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Det er felles undervisning med tilhørende arbeidsplan knyttet til fordypningsoppgaven. Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på periodens opplegg. Deltakelse er viktig for å utvikling av kunnskap og forståelse for fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.
Flerfaglighet
Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende tre deler inngår i den avsluttende vurderingen:
- Fordypningsoppgavens praktiske del: Sluttproduktet fremlegges som en presentasjon/utstilling på angitt sted. Prosessdokumentasjon som beskrevet i avsnittet om innhold legges ved.
- Fordypningsoppgavens skriftlige del: Sendes til eksamenskontoret.
- Profesjonsrelevant presentasjon: Muntlig presentasjon på ti minutter med digital bildevisning med utgangspunkt i fordypningsoppgavens tema. Presentasjonen foretas på angitt rom med medstudenter som tilhørere.
G5KOH3600 teller 60 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G5KOH3500 teller 40 prosent).
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Fordypningsoppgaven kan omarbeides og leveres til ny eksamen. Ny muntlig presentasjon må avholdes.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler tillatt på de to første delene.
Sensorordning
Vurderes samlet med gradert karakterskala A-F
Opptakskrav
Det benyttes ekstern og intern sensor.