EPN

G5BAC3900 Bacheloroppgave: Kvalifisering for lærerarbeid i utvikling og endring Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Innledning

Emneplanen gjelder for fjerdeparten av pedagogikk og elevkunnskap. Emne 4 bygger på de tre første emnene og skal gi økt kunnskapsoversikt og trening i å kunne bruke flerfaglig utdanningsvitenskapelig forskning i arbeidsoppgaver som lærer. Hovedinnslag i emnet er bacheloroppgaven. Med denne oppgaven gjennomfører studenten et forskningsbasert og selvstendig skriftlig arbeid om en avgrenset problemstilling innenfor et selvvalgt temaområde. Temaområdet skal være relevant for lærerarbeid i grunnskolen.

Oppgaven gir studenten anledning til fordypning i et profesjonsrettet forsknings- og utviklingsområde en selv velger. For lærere er flerfaglige kunnskapsspørsmål vesentlige og bacheloroppgaven kan gi gode muligheter til å kombinere kunnskaper fra fag og fagdidaktikk og fra pedagogikk og elevkunnskap. Arbeidet med oppgaven kan også knyttes til utnytting av tema og erfaringer fra praksisperioder.  Tematisk forankres oppgaven i pedagogikk og elevkunnskap og/eller et annet fag studenten har eller har møtt i studiet, inkludert IKT.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i utdanningsforskning
  • har innsikt i sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolen
  • har kunnskap om sentrale praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i grunnskolens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
  • har inngående kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for undervisningen og for alle elevers læring
  • kan planlegge og delta i utviklings- og endringsprosesser i skolen, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave og har tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise et faglig engasjement i viktige spørsmål om skole og opplæring, og på et forskningsmessig grunnlag kunne analysere og formidle et sammensatt fagstoff på en overbevisende måte
  • kan selvstendig forholde seg til forskningsetiske problemstillinger

Innhold

Sentralt i emnet er bacheloroppgaven, som har et omfang på om lag 7000 ord. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype.  Bacheloroppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problem som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velges å skrive en teoretisk oppgave, en empirisk oppgave eller en kombinasjon.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner.  En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette velges ut og innhentes slik at det ikke krever samtykke fra foreldre, ekstern forskningsetisk registrering eller særskilt godkjenning.

Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet. Oppgaver innen praktiske fag kan ha med et vedlegg med utøvende eksempelmateriale.

Arbeids- og undervisningsformer

Emne 4 er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og annen deltaking på konferanse der alle studenter presenterer oppgaveområdene, og innlevering av skriftlig oppgave. Deler av emnet krever tilstedeværelse. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde og problemstilling og opplegg for oppgaven godkjennes av veilederen.

Undervisningen i emne 4 skal gi støtte for oppgavearbeidet, ta opp generelle sider ved aktuelle skolespørsmål, og gi innsikt og kompetanse som gir nye lærere variert grunnlag for å møte framtidens skole og for danning av yrkesidentitet. Den tar opp følgende temaer:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder.
  • Seminar i fag studenten skriver oppgaven innenfor og i pedagogikk og elevkunnskap.
  • Sentrale utfordringer i dagens grunnskole.
  • Entreprenørskap og kunnskapsbasert nyskaping i yrkesliv, samfunn og skole.
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket.

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

Bacheloroppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Dette er begrunnet i at veiledning, presentasjoner og diskusjoner gir kompetanse som ikke kan tilegnes på egen hånd.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført før bacheloroppgaven kan leveres til sensur:

  • Innlevering av et kort notat (ca. en side) om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på inntil 1500 ord.

Frister for levering av arbeidskrav går fram av undervisningsplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
  • Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
  • Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.

Tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering skjer i løpet av vårsemesteret gjennom innlevering av bacheloroppgaven.

Bacheloroppgaven leveres innen oppgitt frist. Oppgaven skal ha et omfang på om lag 7 000 ord og må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Bacheloroppgaven skal leveres digitalt. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering skal følge bacheloroppgaven ved innlevering.

Tittel og karakteren for bacheloroppgaven vil bli framhevet på vitnemålet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle. 

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterer A-F.

Sensorordning

Det benyttes ekstern og intern sensor til den avsluttende vurderingen.