Programplaner og emneplaner - Student
G1SAM3200 Social Science 1, Spring Term Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsfag 1, vår
- Study programme
-
Teacher Education 1.-7. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Undervisningen i emne 1 gis i høstsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av muntlige og skriftlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet, samtidig som egne lydopptak danner grunnlag for vurdering av studentens egne muntlige ferdigheter.
Praksis
Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen eller lånt klasse.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Gruppeoppgave relatert til flerspråklighet og engelskspråkets rolle i Norge (del A: skriftlig individuelt blogginnlegg på om lag 500 ord; del B: samskriving av formelt forslag til en norsk skoleledelse om måter å inkludere flerspråklighet i engelskundervisningen på skolen, om lag 1000 ord)
- Individuell oppgave relatert til engelsk struktur fra lyd til tekstnivå (300-500 ord)
- Individuell oppgave relatert til utvikling av elevenes muntlige ferdigheter ved bruk av praktisk-estetiske former, f.eks. constructed dialogue, Reader’s Theatre eller rollespill (del A: skriftlig essay relatert til muntlige ferdigheter, om lag 700 ord; del B: lydfil av framlegg i eget kollegium/erfaringsdeling, 5-7 min.; del C: kort refleksjonsnotat etter framlegg/ erfaringsdeling, om lag 500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanens hoveddel.
Content
Fagplanen er delt inn i de tre samfunnsfagene geografi, historie og samfunnskunnskap. Undervisningen og andre aktiviteter er i stor grad knyttet til tverrfaglige temaer der alle de tre samfunnsfagene trekkes inn. Studiet i emne 2 organiseres med følgende hovetemaer:
- Samfunnsfagdidaktikk
- Forbruk og bærekraftig samfunnsutvikling
- Norsk eldre historie
- Det norske politiske systemet
- Samfunn og sosialisering
Teaching and learning methods
Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell hjemmeeksamen over én uke. Oppgaven skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10%. Eksamensspråket er engelsk.;
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatte på hjemmeeksamen.
Assessment
A-F
Permitted exam materials and equipment
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.
Grading scale
Se programplanen.
Examiners
Studiearbeidet i emne 1 er hovedsakelig knyttet til utviklingen av grunnleggende ferdigheter, med vekt på muntlig engelsk. Dette inkluderer også kunnskap om vurdering av elevenes muntlige ferdigheter når det gjelder å lytte, tale og samtale. Det er satt fokus på utvikling av studentenes språkbevissthet og evne til å formidle faglig kunnskap i forskjellige typer tekst, både muntlige og digitale, med varierende grad av formalitet. Innsikt i flerspråklighet, tilpasset opplæring, og elevaktive og digitale læringsformer gjennomsyrer arbeidet med hovedtemaene. Studentene får en innføring i nyttige digitale verktøy og benytter dem selv i sitt studiearbeid, både i produksjon av tekst og til refleksjon.
Emne 1 fokuserer på:
- engelsk som verdensspråk og flerspråklighet
- utvikling av elevenes muntlige ferdigheter
- grunnleggende mønstre i fonetikk og grammatikk