EPN

G1MUS3200 Metodikk, musikkutøving og anvendt musikkteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Methodology, Performance and Applied Theory of Music
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har solid kunnskap om læringsressurser og læringsmateriell til bruk i skolefaget på 1.-7. trinn  og til uformelle læreprosesser utenom skolen, som for eksempel på internett.
  • har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens virkning på sinn og kropp

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere ulike læreprosesser knyttet til musikk, dans/bevegelse og skolekonserter for trinn 1-7 og drøfte hvordan skolen og samfunnet kan legge til rette for slike opplevelser som en del av musikkopplæringen
  • kan framføre et variert repertoar av musikk, musikalsk og uttrykksfullt, alene, og i samspill med andre i skolen og på andre opplæringsarenaer
  • kan improvisere, komponere, arrangere og produsere, utøve og lede, og framføre musikk på konserter og i andre offentlige rom
  • kan notere egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsmål og for musikkundervisning og læreprosesser på trinn 1-7
  • kan drøfte hvilken rolle uformelle opplæringsarenaer betyr for musikk- og danseopplæring av elever på 1.-7. trinn og hvilken virkning slike erfaringer kan ha for musikkopplæringen på skolen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i samarbeid med skolens samarbeidspartnere og i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen

Innhold

Se fagplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:

  • Arbeidskrav knyttet til flerfaglig tema (tredje studieår).
  • Innlevering av to arrangeringsoppgaver og godkjent arbeidskravprøve i arrangering. Arrangeringsprøven har et omfang på to timer.
  • Arbeidskravprøve i kor- og ensembleledelse, med et omfang på 10 minutter per student.
  • Skolekonsertprosjekt.
  • Muntlig framlegg knyttet til fordypningstema i musikkorientering.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk frammøte (minimum 80 prosent tilstedeværelse) i følgende emner:

  • Spill på hoved- og akkompagnementsinstrument.
  • Metodiske emner inkludert klassesang og digital kompetanse.
  • Hørelære og arrangering (dersom ikke annet er avtalt).

Det vil normalt ikke gis fritak fra framføringer.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emne 2 består av en praktisk-metodisk komponent og en utøvende komponent. Begge må være gjennomført for at vurdering skal kunne foretas. Varighet: til sammen ca. 25 minutter. Det legges vekt på en helhetlig vurdering av studenten.

  • Den praktisk-metodiske komponenten: Studenten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det foran en gruppe studenter. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
  • Den utøvende komponenten: Spill på hovedinstrument. Studenten har med en repertoarliste på 5-7 stykker/sanger på eksamen. På eksamen prøves studenten i minimum to stykker, hvorav ett er selvvalgt.

Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier oppgis ved studiestart og publiseres på høgskolens digitale læringsplattform. Ved ny/utsatt eksamen må begge komponenter gjennomføres på nytt.

Det gis samlet karakter for G1MUS3100 og G1MUS3200. Begge deler må være bestått. Resultatet fra de to eksamener vektes likt ved samlet karakter.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Opptakskrav

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn, og er også åpent for eksterne søkere.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. I tillegg er det krav om bestått Musikk 1 i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn eller tilsvarende.