EPN-V2

G1KOH3500 Videreføring av tre- og todimensjonalt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Three- and Two-dimentional Work
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emne 3 er en fordypningsoppgave som består av praktisk og skriftlig del. Oppgaven bygger på et selvvalgt tema som må godkjennes av faglærer. Mer detaljer om innhold gis i utdelt oppgavetekst. I arbeidet med fordypningsoppgaven er veiledning obligatorisk.

    Fordypningsoppgaven består av tre deler:

    • Praktisk arbeid som skal vise en faglig prosess som resulterer i et sluttprodukt. Studenten avgjør i samarbeid med veileder hva som kommer inn under betegnelsen sluttprodukt.
    • Skriftlig rapport med omfang på ca. ti sider pluss bilder.
    • Prosessdokumentasjon i egen arbeidsmappe som skal vise arbeidsprosesser og faglige valg knyttet til fordypningsoppgavens tema.
  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om bilder som språklige uttrykk, barns bruk av bilder og symboler som en måte å forstå sin omverden på, og kjennskap til arbeidsmåter i begynneropplæringen som støtter barns bildespråklige læring
    • har kunnskap om skulptur, installasjon og design og hvordan disse uttrykksformene kan ses i sammenheng med barns lek og stimulere til kreativt skapende arbeid
    • har kunnskap om barns romlige lek og hvordan denne kan knyttes til arbeid med arkitektur i nærmiljøet som referanse for skapende virksomhet i arbeid med blant annet estetikk og geometri

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan benytte ulike skrifttyper, layout og visuell kommunikasjon for å synliggjøre elevers arbeidsprosesser og resultater, og for å formidle av egne og andres formuttrykk
    • kan lage lokale planer for kunst og håndverk og utnytte relevant teori i arbeid med tilpasset opplæring for elever med spesielle evner, interesser eller vansker
    • kan beskrive måloppnåelse i kunst og håndverk, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elever kan vurdere egen læring
    • kan vurdere kvalitet i lærebøker og digitale ressurser og velge hensiktsmessige læremidler knyttet til gjennomføring av undervisning i kunst og håndverk
    • kan vurdere estetiske kvaliteter og praktisk tilrettelegging i skolens innemiljø og uterom som ramme om elevenes arbeid med faget
    • kan organisere hensiktsmessige verksteder for undervisning i kunst og håndverk tilpasset barnetrinnet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan stimulere til opplevelse, skapende uttrykk og refleksjon og veilede eleven i arbeidsmetoder som fremmer kreativitet og nyskaping
  • Innhold

    Se fagplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Fordi det er vanskelig å tilegne seg praktisk/estetisk kunnskap på egen hånd, og fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltagelse på følgende aktiviteter:

    Innføringer, øvelser, veiledning og framlegg. Deltagelse er viktig for utvikling av kunnskap og forståelse i fagets praktiske, estetiske, didaktiske og teoretiske grunnlag, og nødvendig for å kunne mestre arbeidskravene.

    Arbeidskrav:

    • Gjennomført opplegg i to- og tredimensjonale uttrykk.
    • En personlig logg som viser egne arbeidsprosesser med tekstlig og visuelt materiale fra Emne 2.

    Flerfaglighet

    Grunnskolelærerutdanningene har både énfaglige, tverrfaglige og flerfaglige perioder. I det fjerde studieåret organiseres den obligatoriske profesjonsrekken «Like før¿». Profesjonsrekken gjennomføres på studentenes fellestid. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år og blir gjort kjent på studentenes årsplan.

    Studietur

    For Kunst og håndverk 2 vil det bli arrangert studietur til et aktuelt europeisk kultursted.

    Studieturen er å betrakte som en faglig aktivitet med krav om deltakelse. Studenter som ikke har anledning til å delta på studieturen, vil få et alternativt arbeidskrav.

    Studieturen betales i sin helhet av studentene selv. Prisen vil variere etter studentenes valg av reisemåte og overnatting.

  • Vurdering og eksamen

    Mappevurdering:

    • Mappen består av alle arbeidskravene som skal være utført i Emne 2. Arbeidskravene består av praktisk arbeid og ev. skriftlig dokumentasjon. Loggen vedlegges. Mappe og logg viser samlet hva studenten har arbeidet med i løpet av Emne 2. Det vil bli gitt nærmere informasjon om tid og sted for innlevering av mappe og logg.

    Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

    G1KOH3500 teller 40 prosent av samlet karakter for Kunst og håndverk 2 (G1KOH3600 teller 60 prosent). Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter.

    Ny/utsatt eksamen

    Som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides og leveres til ny eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert karakterskala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Målgruppe

    Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

    Opptakskrav

    Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 1.-7. trinn, må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.