EPN-V2

G1KOH3500 Videreføring av tre- og todimensjonalt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Three- and Two-dimentional Work
Studieprogram
Kunst og håndverk 2 for 1.-7. trinn i grunnskolen
Kunst og håndverk 1 og 2 for 1.-7. trinn i grunnskolen
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Kunst og håndverk 2 bygger på Kunst og håndverk 1 og gir fordypet kunnskap gjennom skapende arbeid, fagdidaktisk refleksjon og utvidet innsikt i fagets visuelle og materielle kulturforankring. Gjennom studiet skal studenten videreutvikle egen praktisk ferdighet i faget og få erfaring med et utvalg av materialer og arbeidsmåter som gir læringsutbytte i forhold til læreplan for grunnskolen med særlig vekt på barnetrinnet. Forholdet mellom læreplan og praksis problematiseres gjennom kritisk gransking av oppgaver, undervisning, veiledning og vurdering. Sammenhengen mellom barns lek og læring i faget løftes fram.

Forkunnskapskrav

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Kunnskap Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
  • har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema

Ferdigheter Studenten:

  • kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser

Innhold

Det brukes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består i forelesninger, workshops og seminar. Det gis individuell veiledning. Det stilles store krav til selvstendig, kreativt arbeid og kritisk refleksjon. Studentene får tilgang til digitale, fellesforelesninger.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid.

Vurdering og eksamen

Alle.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Sensorordning

Det benyttes interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Opptakskrav

Målgruppe

Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

Opptakskrav

Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Ved særskilt søknad til Kunst og håndverk 2, 1.-7. trinn, må søkeren ha fullført og bestått Kunst og håndverk 1, 1.-7. trinn , eller tilsvarende.