EPN-V2

FYSIO3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Assignment
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven i fysioterapi er en anledning til å fordype seg i et selvvalgt tema og problemstillinger relatert til fysioterapifaglig praksis og teorigrunnlag. Innhenting av data skal skje gjennom bruk av hensiktsmessige forskningsmetode(r) og analyseres og dokumenteres i tråd med vitenskapelige arbeidsmetoder og forskningsetikk. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings- og utviklingsprosjekter ved høyskolen eller eksterne miljøer.

Forkunnskapskrav

Forsknings- og utviklingsarbeid blir i økende grad en integrert del av arbeidet i bildediagnostiske avdelinger. Studiet inneholder derfor en innføring i kravene som stilles til slikt arbeid. Planlegging og gjennomføring av bacheloroppgaven står her sentralt. Studentene skal fordype seg i et selvvalgt, spesifikt og sentralt tema innen radiografi og utvikle ferdigheter i å anvende valgt forskningsmetode.

I emnet er det satt av 2,5 studiepoeng til vitenskapsteori og forskningsmetode (2A, 2B). De øvrige studiepoengene knyttet til bacheloroppgaven er «frie» i den forstand at de avhenger av studentenes valg av oppgavetema.

Læringsutbytte

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for styrker og svakheter ved egen anvendt forskningsmetode
  • forklare forskningsetiske aspekter relatert til eget prosjekt
  • redegjøre for nyere forskning innen eget forskningstema

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, på et innføringsnivå, en forskningsmetode som er relevant for egen problemstilling
  • fremskaffe, integrere og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur knyttet til egen problemstilling
  • formidle og reflektere over eget prosjekt muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre et faglig prosjekt i forpliktende samarbeid med andre
  • reflektere selvstendig over radiograffaglige problemstillinger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig gruppearbeid som skal skrives i artikkelformat.

RAD3100 Fagfordypning, fagutvikling og fagformidling har fag og tema som kan sees som forberedelse til bacheloroppgaven. Valg av tema og grupper, utforming av prosjektplan og tildeling av veiledere skjer i løpet av RAD3100.

Gruppestørrelsen er 2-4 studenter. I spesielle tilfeller kan studenter søke om å skrive individuelt. Søknader behandles av studieleder og emneansvarlig lærer.

Hver gruppe får tilbud om ca. 15 timer veiledning. Studentene samles på seminarer i løpet av arbeidsperioden. Der legges hovedvekten på studentenes presentasjon av eget prosjekt i ulike stadier i prosessen, utveksling av erfaringer og tilbakemeldinger til hverandre.

Vurdering og eksamen

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer.

Hjelpemidler ved eksamen

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Skriftlig oppgave i artikkelformat inntil 4000 ord, skrevet av gruppe på 2-4 studenter, og individuell muntlig høring inntil 30 min. Muntlig høring innledes med gruppens fremlegg av artikkelen, 20-30 min. Den skriftlige oppgaven får foreløpig karakter. Karakteren må være A-E før studentene kan fremstille seg til muntlig høring. Studentene får individuell karakter etter muntlig høring. Karakteren på den skriftlige oppgaven kan justeres ett trinn opp eller ned for den enkelte student.

Vurderingsuttrykk

Ingen.

Sensorordning

Etter fullført emne skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap:

Studenten har:

  • inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og posisjoner
  • inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsdesign
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av data
  • inngående kunnskap om å vurdere datas relevans og pålitelighet

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • formulere problemstillinger og relatere dem til metodevalg
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare problemstillinger
  • anvende relevant vitenskapsteori, annen teori og metoder i masteroppgaven
  • anvende kvalitative og kvantitative analyser, og tolke resultatene fra disse
  • anvende relevante multivariate analysemetoder og tolke resultatene av disse
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse:

  • vurdere etiske problemer som kan oppstå i forskning og ved bruk av forskningsresultater
  • vurdere kvaliteten på aktuell forskning
  • kjenner til og kan formidle aktuell forskning