EPN

FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention, Treatment, Rehabilitation and Habilitation - specific Patient-/User Groups
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
35.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet favner bredt og omfatter fysioterapi med personer/brukere som har, eller som har risiko for å få, midlertidig eller varig redusert funksjon som følge av ulike tilstander, sykdommer og/eller skader. I det tverrfaglige samarbeidet for pasient/bruker er målet med fysioterapi å fremme fysisk og mental helse gjennom å styrke mestringsevne, forebygge funksjonssvikt, opprettholde og/eller bedre funksjon, samt fremme aktivitet og deltakelse i et livsløpsperspektiv.

Emnet er delt inn i fem fagenheter:

  • fysioterapi ved pulmonale, koronare og vaskulære sykdommer (8 stp.)

  • fysioterapi ved nevrologiske funksjonsforstyrrelser (8 stp.)

  • fysioterapi og pediatri (3,5 stp.)

  • fysioterapi og geriatri (3 stp.)

  • fysioterapi i psykisk helsearbeid (3 stp.)

I tillegg kommer noen fellesfaglige temaer (2,5 stp.) og praksis (7 stp.).  Emnet omfatter også rammebetingelsene som styrer helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.

I emnet inngår også det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1200, «Kommunikasjon med barn og unge», som har fokus på kommunikasjon og samhandling med barn, ungdom og familiene deres, samt hvordan tverrprofesjonelt arbeid må koordineres for å styrke tilbudet til det enkelte barn.

Læringsutbyttene nedenfor gjelder for alle fem fagenheter, samt INTER1200. De kan også i stor grad overføres til og anvendes på andre pasient-/brukergrupper.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått eksamen i emnene FYSIO2000 og FYSIO2100 før studenten kan påbegynne praksisperioden i FYSIO2200.

Læringsutbytte

Etter fullført emne og INTER1200 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1200 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med *):

Kunnskap 

Studenten 

  • har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn, unge og deres foresatte*

  • kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem*

  • kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge*

  • har bred kunnskap om rehabilitering og fysioterapeutens fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt samarbeid 

  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samarbeid og veiledning med pasient/klient, pårørende og andre samarbeidspartnere  

  • kan gjøre rede for hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning i individuelle rehabiliterings- og habilteringsprosesser

  • har grunnleggende og bred kunnskap om forebygging av livsstilssykdommer  

  • kan diskutere fysisk aktivitet for personer med kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser  

  • har bred kunnskap om menneskets utvikling og endring i et livsløpsperspektiv  

  • har bred kunnskap om motorisk læring og kontroll  

  • har kunnskap om hvordan kropp og bevegelse påvirkes av normer, verdier, kultur og samfunn

  • har kunnskap om et utvalg av standardiserte tester og testutstyr  

  • har bred kunnskap om og kan begrunne undersøkelse, behandling, rehabilitering og habilitering for personer med nedsatt funksjon

  • har kunnskap om tekniske og ortopediske hjelpemidler, samt tilrettelegging av miljø

  • kan gjøre rede for lover, forskrifter, veiledere og andre føringer som gjelder for statlig og kommunalt ansvar for behandling, re- og habiliteringsvirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge*

  • kan kommunisere anerkjennende med foresatte*

  • anvende kunnskap fra tidligere emner sammen med evidens- og erfaringsbasert kunnskap for å vurdere funksjon, og planlegge mål og tiltak i samarbeid med brukere 

  • anvende det teoretiske rammeverket i ICF i vurderinger av pasienters funksjon, aktivitet og deltakelse

  • anvende treningsprinsipper og læringsteorier for å beskrive, vurdere og drøfte gruppeaktivitet

  • dokumentere gjennomførte fysioterapeutiske tester/funksjonsundersøkelser av ulike pasienter/brukere og faglige vurderinger av disse

  • planlegge et tilpasset treningsopplegg basert på kasuistikker, og gjennomføre opplegget med en studentgruppe  

  • * * kommunisere og samarbeide med veileder(e), pasienter, pårørende og andre på praksisstedet 

  • * * overholde praksisstedets rutiner og retningslinjer 

  • * * anvende fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer i praksis

* * Læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis.

Generell kompetanse 

Studenten kan 

  • kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte*

  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte*

  • oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid innen emnets fagenheter 

  • formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer

  • samarbeide med medstudent(er) om planlegging og gjennomføring av fysioterapifaglige oppgaver

  • identifisere og reflektere over fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

De fem forskjellige fagenhetene er i all hovedsak adskilte enheter som etterfølger hverandre. Noen temaer er felles og spredt utover semesteret. Arbeids- og undervisningsformene kombinerer ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening i gymsal, framlegg av personer som forteller om pasienterfaringer, arbeid med gruppeoppgaver hvorav noen legges fram for medstudenter og lærere, og ferdighetstrening hovedsakelig på medstudent(er). Studenten skal foreta bevegelsesanalyser av barn og voksne direkte og med utgangspunkt i video, gjennomføre tester/undersøkelser på medstudent, barn og eldre personer, utprøve ulike fysioterapibehandlinger/tiltak. Ferdighetstrening gir grunnlag for å trene seg i å beskrive, analysere, klinisk resonnere, prøve ut og dosere tiltak. Problembaserte kasuistikker med ulike praksisrelevante problemstillinger gir studenten anledning til trening i kritisk tenkning, samt til å bevisstgjøre egne læringsbehov. Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens eksamensmappe, se «Vurdering».  

Studenten har en 4 ukers behandlings- og rehabiliteringspraksis, hovedsakelig i kommunehelsetjenesten, hvor studenten arbeider med pasienter og med skriftlige oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å framstille seg til eksamen må praksis være bestått, arbeidskravene godkjent, og krav til fremmøtepliktig studiedeltakelse være godkjent.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis

Praksis

Innhold:               * * merkete læringsutbytter under «ferdigheter»

Varighet:                4 uker

Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått

Praksisveileder vurderer studentene.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene (unntatt de 3 * * merkete under «ferdigheter». Disse vurderes i praksis).

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen basert på mappe; varighet inntil 40 minutter. Mappen skal leveres cirka én uke før eksamensstart. Den skal inneholde 11 skriftlige oppgaver à 1-6 sider. Mappeoppgavene vil fungere som innfallsvinkler for eksaminering. Mappen blir ikke vurdert.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.