Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO2200 Prevention, Treatment, Rehabilitation and Habilitation - specific Patient-/User Groups Course description
- Course name in Norwegian
- Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper
- Study programme
-
Physiotherapy Programme
- Weight
- 35.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet favner bredt og omfatter fysioterapi med personer/brukere som har, eller som har risiko for å få, midlertidig eller varig redusert funksjon som følge av ulike tilstander, sykdommer og/eller skader. I det tverrfaglige samarbeidet for pasient/bruker er målet med fysioterapi å fremme fysisk og mental helse gjennom å styrke mestringsevne, forebygge funksjonssvikt, opprettholde og/eller bedre funksjon, samt fremme aktivitet og deltakelse i et livsløpsperspektiv.
Emnet er delt inn i fem fagenheter:
- fysioterapi ved pulmonale, koronare og vaskulære sykdommer (8 stp.)
- fysioterapi ved nevrologiske funksjonsforstyrrelser (8 stp.)
- fysioterapi og pediatri (3,5 stp.)
- fysioterapi og geriatri (3 stp.)
- fysioterapi i psykisk helsearbeid (3 stp.)
I tillegg kommer noen fellesfaglige temaer (2,5 stp.) og praksis (7 stp.). Emnet omfatter også rammebetingelsene som styrer helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.
I emnet inngår også det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1200, «Kommunikasjon med barn og unge», som har fokus på kommunikasjon og samhandling med barn, ungdom og familiene deres, samt hvordan tverrprofesjonelt arbeid må koordineres for å styrke tilbudet til det enkelte barn.
Læringsutbyttene nedenfor gjelder for alle fem fagenheter, samt INTER1200. De kan også i stor grad overføres til og anvendes på andre pasient-/brukergrupper.
Required preliminary courses
Praksisopplæringen er knyttet til innholdet i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.
Learning outcomes
Praksisopplæringens innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
Teaching and learning methods
Praksisopplæringen er en obligatorisk del av studiet og det er krav om 100 % tilstedeværelse.
Course requirements
40 dager obligatorisk praksisopplæring:
15 dager høst (del 1)
25 dager vår (del 2)
Ny praksisperiode
Studenter som blir vurdert til ikke bestått i en veiledet praksisperiode kan fullføre det påbegynte studieåret, men får deretter ett års opphold i ordinært studieløp. Ny praksisperiode gjennomføres neste gang ordinær praksis organiseres, normalt neste studieår. Hvis praksis blir vurdert til bestått ved andre gangs forsøk, kan studenten gjenoppta studiet. Hvis praksisperioden blir vurdert til ikke bestått ved andre gangs forsøk, må studiet avbrytes.
Assessment
Praksisopplæringen vurderes til bestått/ikke bestått.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det er praksislærer som vurderer praksisperiodene.