EPN-V2

FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention, Treatment, Rehabilitation and Habilitation - specific Patient-/User Groups
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
35.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
  • kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring

Ferdigheter

Studenten

  • kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål, iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
  • kan forklare og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
  • kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
  • kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
  • kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
  • kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
  • kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
  • kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
  • kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)
  • kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
  • kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
  • kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
  • kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie

Forkunnskapskrav

Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om rehabilitering og fysioterapeutens fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt samarbeid
  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samarbeid og veiledning med pasient/klient, pårørende og andre samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning i individuelle rehabiliterings- og habilteringsprosesser
  • har grunnleggende og bred kunnskap om forebygging av livsstilssykdommer
  • kan diskutere fysisk aktivitet for personer med kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser
  • har bred kunnskap om menneskets utvikling og endring i et livsløpsperspektiv
  • har bred kunnskap om motorisk læring og kontroll
  • har kunnskap om hvordan kropp og bevegelse påvirkes av normer, verdier, kultur og samfunn
  • har kunnskap om et utvalg av standardiserte tester og testutstyr
  • har bred kunnskap om og kan begrunne undersøkelse, behandling, rehabilitering og habilitering for personer med nedsatt funksjon
  • har kunnskap om tekniske og ortopediske hjelpemidler, samt tilrettelegging av miljø
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter, veiledere og andre føringer som gjelder for statlig og kommunalt ansvar for behandling, re- og habiliteringsvirksomhet
  • en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold *

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskap fra tidligere emner sammen med evidens- og erfaringsbasert kunnskap for å vurdere funksjon, og planlegge mål og tiltak i samarbeid med brukere
  • anvende det teoretiske rammeverket i ICF i vurderinger av pasienters funksjon, aktivitet og deltakelse
  • anvende treningsprinsipper og læringsteorier for å beskrive, vurdere og drøfte gruppeaktivitet
  • dokumentere gjennomførte fysioterapeutiske tester/funksjonsundersøkelser av ulike pasienter/brukere og faglige vurderinger av disse
  • planlegge et tilpasset treningsopplegg basert på kasuistikker, og gjennomføre opplegget med en studentgruppe
  • * * kommunisere og samarbeide med veileder(e), pasienter, pårørende og andre på praksisstedet
  • * * overholde praksisstedets rutiner og retningslinjer
  • * * anvende fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer i praksis
  • utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette *

* * Læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis. De øvrige kan vurderes både i praksis og til eksamen.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid innen emnets fagenheter
  • formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • samarbeide med medstudent(er) om planlegging og gjennomføring av fysioterapifaglige oppgaver
  • identifisere og reflektere over fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk praksis
  • en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres *

Arbeids- og undervisningsformer

De fem forskjellige fagenhetene er i all hovedsak adskilte enheter som etterfølger hverandre. Noen temaer er felles og spredt utover semesteret. Arbeids- og undervisningsformene kombinerer ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening i gymsal, framlegg av personer som forteller om pasienterfaringer, arbeid med gruppeoppgaver hvorav noen legges fram for medstudenter og lærere, og ferdighetstrening hovedsakelig på medstudent(er). Studenten skal foreta bevegelsesanalyser av barn og voksne direkte og med utgangspunkt i video, gjennomføre tester/undersøkelser på medstudent, barn og eldre personer, utprøve ulike

fysioterapibehandlinger/tiltak. Ferdighetstrening gir grunnlag for å trene seg i å beskrive, analysere, klinisk resonnere, prøve ut og dosere tiltak. Problembaserte kasuistikker med ulike praksisrelevante problemstillinger gir studenten anledning til trening i kritisk tenkning, samt til å bevisstgjøre egne læringsbehov. Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens eksamensmappe, se «Vurdering».

Studenten har en 4 ukers behandlings- og rehabiliteringspraksis, hovedsakelig i kommunehelsetjenesten, hvor studenten arbeider med pasienter og med skriftlige oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått-Ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Vurderingsuttrykk

  • Gjennomført emne SYKK/SYKP1410 Sykdom og helsesvikt, 13 stp.
  • Bestått SYKK/SYKP1310 Legemiddelhåndtering, 2 stp.

Sensorordning

  • 15 studiepoeng overlapp med SYKK/SYKPPRA20x Sykepleie til akutt og kritisk syke pasienter 1, 20 stp.
  • SYKKPRA21x, SYKPPRA21x og SYKDPRA21x er fullt overlappende.