EPN

FYSIO2000 Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager Emneplan

Engelsk emnenavn
Prevention, Treatment and Rehabilitation - Muscular and Skeletal Disorders
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak. Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 1. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for hvordan WHOs Internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) kan anvendes i kliniske beslutningsprosesser
  • kan begrunne sine fysioterapitiltak i lys av ulike perspektiver
  • kan redegjøre for ulike forklaringsmodeller for smerte
  • har innsikt i emosjonelle aspekter ved langvarige smerter i muskel- og skjelettsystemet
  • kan gjøre rede for hvordan personlige, sosiale og kulturelle forhold virker inn på kropp og bevegelse
  • kan gjøre rede for muskel- og skjelettlidelser i et samfunnsperspektiv
  • kan gjøre rede for risikofaktorer for å utvikle muskel- og skjelettplager
  • kjenner til og kan oppdatere seg på forskning innen forebygging og behandling av muskel- og skjelettplager og effekten/nytten av tiltakene

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjennomføre en fullverdig funksjonsundersøkelse for å kartlegge skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
  • anvende standardiserte målemetoder for funksjon og bruke dem i kliniske beslutningsprosesser
  • vise/gjennomføre behandling med utgangspunkt i resultater fra undersøkelse
  • anvende sekundærforebyggende fysioterapitiltak for personer med skader, sykdommer og/eller plager i muskel- og skjelettsystemet
  • føre og oppdatere en pasientjournal i henhold til utdanningens retningslinjer
  • presentere og drøfte innholdet av egen pasientundersøkelse og behandlingsopplegg i en studentgruppe samt gi konstruktive innspill til medstudenters presentasjoner
  • overholde rutiner og retningslinjer for praksisstedet. 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise empati og anerkjennelse i relasjoner med pasienter
  • kan reflektere over egen handle - og væremåte

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger og ferdighetstrening som kombineres med studentarbeid i grupper og individuelt. Ferdighetstreningen tilrettelegger for utvikling av manuelle ferdigheter og kroppslige erfaringer under veiledning. Studentene skal behandle hverandre og bytte på å være «pasient» og «terapeut». Fysioterapi knyttet til undersøkelses- og behandlingstiltak presenteres for medstudenter som gruppearbeid og drøftes i samlet studentgruppe hvor faglærer er tilstede.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Pasientjournal skrevet i praksisperioden skal være godkjent av veileder.

Obligatorisk tilstedeværelse

  • minimum 80 % tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening og timeplanfestet gruppearbeid (merkes med * i timeplanen)

  • minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis

Praksis

Emnet inneholder praksis på universitetets praksisavdeling i 5 uker. 

Innhold: Læringsutbyttene under "ferdigheter" og "generell kompetanse". 

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått

Veileder vurderer alle studentene.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må praksisperioden være bestått og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent.

Eksamensinnhold: Samtlige læringsutbyttene under "kunnskap" og "generell kompetanse"

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter

Hjelpemidler ved eksamen

(Mangler eventuelle hjelpemidler ved eksamen)

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle studenter vurderes av to sensorer. 25 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.