Programplaner og emneplaner - Student
FYSIO2000 Prevention, Treatment and Rehabilitation - Muscular and Skeletal Disorders Course description
- Course name in Norwegian
- Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak.
Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.
-
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått 1. studieår.
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser med fokus på pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
- har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
- har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
- har kunnskap om pårørendes situasjon
- har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan
- har kunnskap om velfersteknologi i hjemmet
Ferdigheter:
Studenten
- kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
- kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polifarmasi og pasientens tilstand
- behersker relevant legemiddelhåndtering
- kan utøve kunnskapsbasert praksis i andres hjem og i andre boformer
- kan identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
- kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
- kan anvende aktuelt dokumentasjonssystem
- kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse
- kan reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
- kan anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov
Generell kompetanse:
Studenten
- har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleieoppgaver i kommunehelsetjenesten
- har innsikt i etiske utfordringer knyttet til verdighet og integritet
- viser en samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
- har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
-
Teaching and learning methods
Kliniske studier, forelesninger, gruppearbeid, praksisgrupper, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, simulering inklusiv ekskursjon,veiledning og selvstudier.
-
Course requirements
Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen.
-
Assessment
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.
-
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
-
Grading scale
Bestått-ikke bestått.
-
Examiners
En representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.