EPN-V2

FYSIO2000 Prevention, Treatment and Rehabilitation - Muscular and Skeletal Disorders Course description

Course name in Norwegian
Forebygging og behandling ved muskel- og skjelettskader, sykdommer og plager
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer og plager i muskel- og skjelettsystemet hos ungdom, voksne og eldre. Aktuelle tiltak omfatter bløtdelsbehandling, aktiv øvelsesbehandling, funksjonstrening, rådgiving og veiledning. Målet med tiltakene er å bidra til økt aktivitet og deltakelse gjennom å fjerne eller redusere smerter og fremme/bedre forutsetninger for funksjon. Forebyggende virksomhet, med hensikt å forebygge skader og plager i muskel- og skjelettsystemet, er også et viktig tema i dette emnet. Sekundært forebyggende arbeid hvor hovedhensikten er å hindre videreutvikling og/eller tilbakefall av skade eller feilbelastninger som allerede er oppstått, vil være mest sentralt her. Kunnskap fra samtlige emner i første studieår er en forutsetning for å forstå og begrunne fysioterapeutiske tiltak.

    Lovverk, rammebetingelser og andre føringer som regulerer fysioterapeuters arbeid med personer med muskel- og skjelettplager trekkes inn.

  • Required preliminary courses

    Studenten må ha bestått 1. studieår.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap:

    Studenten

    • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser med fokus på pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
    • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
    • har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
    • har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
    • har kunnskap om pårørendes situasjon
    • har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan
    • har kunnskap om velfersteknologi i hjemmet

    Ferdigheter:

    Studenten

    • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
    • kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polifarmasi og pasientens tilstand
    • behersker relevant legemiddelhåndtering
    • kan utøve kunnskapsbasert praksis i andres hjem og i andre boformer
    • kan identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
    • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
    • kan anvende aktuelt dokumentasjonssystem
    • kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse
    • kan reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
    • kan anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov

    Generell kompetanse:

    Studenten

    • har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleieoppgaver i kommunehelsetjenesten
    • har innsikt i etiske utfordringer knyttet til verdighet og integritet
    • viser en samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
    • har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
  • Teaching and learning methods

    Kliniske studier, forelesninger, gruppearbeid, praksisgrupper, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, simulering inklusiv ekskursjon,veiledning og selvstudier.

  • Course requirements

    Alle praksisstudier innehar forskjellige obligatorisk aktiviteter og oppgaver i gjennomføringen.

  • Assessment

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

    Studentene er ansvarlig for å få kopi av sitt vurderingsskjema fra veileder. Skjemaet skal fremlegges for ny veileder i neste praksisperiode.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ikke relevant.

  • Grading scale

    Bestått-ikke bestått.

  • Examiners

    En representant fra praksisstedet og en representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.