EPN

FYSIO1300 Bevegelse, funksjon og undersøkelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Human Movement, Functioning and Assessments
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er delt i to adskilte fagenheter: Bevegelse (B) og Funksjon og undersøkelse (FU ), men det er én eksamen hvor alle læringsutbytter kan testes. Arbeidskrav og læringsutbytter merket med «INTER1100» er knyttet til det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer.

Fagenhet bevegelse: Bevegelse er et sentralt begrep i fysioterapeuters arbeid. Fokus i dette emnet er forskningsbasert kunnskap om fysisk aktivitet og utvikling av treningsintervensjoner, både individuelt og i gruppe, med bakgrunn i fysiologiske, anatomiske, biomekaniske og fenomenologiske perspektiver på bevegelse.

Fagenhet funksjon og undersøkelse: Denne fagenheten fokuserer på undersøkelser som benyttes av fysioterapeuter for å vurdere funksjon og funksjonshemming hos pasienter med plager knyttet til bevegelsesapparatet og i hovedsak ved muskel- og skjelettlidelser. Funksjonsundersøkelsen i denne enheten inkluderer anamnese, generelle og lokale undersøkelser. Funn fra undersøkelsen legges til grunn for å bestemme pasientens funksjonsdiagnose, som er grunnlaget for å planlegge fysioterapitiltak og oppfølgende evaluering. «International Classification of Functioning, Disability and Health» (ICF), Verdens helseorganisasjons (WHO) angir helserelaterte domener for funksjon: kroppsfunksjon og -struktur, aktivitet og deltagelse og i tillegg to kontekstuelle faktorer: miljøfaktorer og personlige faktorer.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan prinsippene for fysisk aktivitet og trening i fysioterapiintervensjoner (B)
  • kan beskrive anatomiske, biomekaniske og fysiologiske prinsipper for bevegelse (B)
  • kjenner til noen teorier om normal motorisk kontroll og læring (B)
  • kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet (B)
  • kan knytte utfallsmål i standardiserte tester i fysioterapeutens funksjonsundersøkelse til vitenskapelige kriterier for kvalitet (FU)
  • kan beskrive en modell for klinisk resonnement(FU)
  • kan redegjøre for sammenhengen mellom de ulike elementene i funksjons-undersøkelsen FU)
  • en generell forståelse av barndom og av barn og unges oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt og kulturelt mangfold (INTER1100)

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle, begrunne og demonstrere intervensjoner med fysisk aktivitet eller trening (B)
  • kan planlegge trenings- og bevegelsesgrupper med bakgrunn i pedagogisk teori om undervisning og veiledning (B)
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere trenings- og bevegelsesgrupper med medstudenter (B)
  • kan reflektere over egne bevegelseserfaringer (B)
  • kan anvende anatomiske og biomekaniske kunnskaper i funksjonsundersøkelsen (FU)
  • kan anvende sentrale begreper i observasjon og beskrivelse av bevegelse  (FU)
  • kan identifisere, beskrive og analysere funksjon  (FU)
  • kan gjennomføre funksjonsundersøkelser på medstudent og pasient, inkludert anamnese og anvendelse av manuelle grep og fatninger  (FU)
  • kan begrunne valg av og utføre vevs- og funksjonsspesifikke undersøkelser og tester samt tolke funnene fra disse (FU)
  • kan anvende det teoretiske rammeverket i ICF for å systematisere fysioterapiundersøkelser og resultater (FU)
  • kan skriftlig gjøre rede for en funksjonsundersøkelse med faglig vurdering (FU)
  • kan vise varhet, respekt og faglig forsvarlig atferd i samhandling med medstudent (FU
  • utforske jenter og gutters hverdagsliv og deres subjektive forståelse av dette (INTER1100)

Generell kompetanse*

Studenten

  • kan tilegne seg kunnskap gjennom å søke opp og lese forskningsartikler
  • kan anvende en systematisk metode for datainnsamling til et prosjekt
  • kan planlegge, gjennomføre og formidle et prosjekt
  • kan kommunisere og samarbeide i gruppe
  • kan identifisere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i ekstern praksis
  • en begynnende forståelse av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres (INTER1100)

* Læringsmålene er generelle og nettopp derfor ikke delt i B og FU.

Arbeids- og undervisningsformer

Organisering av undervisningen i fagenheten Bevegelse ( B ) legger opp til varierte arbeidsformer som veksler mellom ressursforelesninger, seminarer, ferdighetstrening i gymsal, selvstudier og skriftlig arbeid med presentasjon i gruppe, laboratorieseminar i arbeidsfysiologi.

Organisering av undervisningen i fagenheten  Funksjon og undersøkelse (FU)  legger til rette for introduksjonsforelesninger i plenum som etterfølges av ferdighetstrening i klasserom med benker i mindre grupper. Studentene får også anledning til å prøve seg i terapeutrollen i ekstern praksis og i forhold til personer med muskel- og skjelettlidelser på den såkalte «pasientdagen» på høyskolen. 

Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens mappe, se «Vurdering». Det forventes stor grad egenaktivitet i ferdighetstrening og gjennom selvstudier av pensumlitteratur for å tilegne seg læringsutbyttene på et tilfredsstillende nivå.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

  • Mappe med 3 skriftlige arbeidsoppgaver à ca. 700-2500 ord

  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100 Den samme ungen - ulike arenaer

Praksis

Innhold: Hel eller delvis funksjonsundersøkelse

Varighet: Minimum tolv timer i løpet av en uke på selvvalgt fysikalsk institutt

Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått

Praksisveileder dokumenterer tilstedeværelse

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves

  • minimum 90 prosent tilstedeværelse i pasientrelatert praksis

  • minimum 80 prosent tilstedeværelse på introduksjonsforelesninger og andre former for introduksjoner, ferdighetstrening, forelesninger og gruppepresentasjoner

  • deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100 Den samme ungen - ulike arenaer

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet og kravene til obligatorisk tilstedeværelse være godkjent. Praksis må være bestått.

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer. 15 prosent vurderes av én ekstern og én intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.