EPN-V2

FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedriatic physiotherapy knowledge based 1
Studieprogram
Videreutdanning i fysioterapi for barn
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, barnets og familiens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Innholdet i emnet omhandler også utprøving og kritisk vurdering av kartleggings-/undersøkelsesinstrumenter. Prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis inngår også.

Overlapping

Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000/MAFYSD4000 og FYSEL6010.

Forkunnskapskrav

Bestått andre studieår eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
  • har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde

Ferdigheter:

Studenten

  • kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
  • kan gjennomføre systematisk litteratursøk
  • kan avklare begreper, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
  • kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk og systematisk måte

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kritisk-analytisk vurdere valgt tema i lys av fag- og forskningsbasert kunnskap
  • kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, veiledning, og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven.
  • Gjennomført veiledning (3 obligatoriske timer av tilbud på 4 timer).

Konsekvenser av å ikke følge frister er utsatt bacheloroppgave neste studieår.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgave i form av litteraturstudie. Bacheloroppgaven skrives normalt i gruppe på to.

Omfang: 10 000 ord (+/- 20 %). Veileder gir tilbud om 2 seminarer. Hver gruppe får tilbud om 1 time veiledning 4 ganger, 3 av disse veiledningene er obligatoriske.

For nærmere informasjon se utfyllende bestemmelser til bacheloroppgave SYBA/SYBAS 3900 for kull 2018.

Ny eksamen : Dersom studentene må avbryte skriveperioden før innlevering eller får bacheloroppgaven vurdert til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av denne til sensur én gang til i samme gruppe eller individuelt. Ny eksamen vil normalt sett bli påfølgende semester.

1) Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, behøver studentene ikke å gjøre arbeidskravet prosjektbeskrivelse på nytt.

2) Hvis studentene endrer problemstillingen, må prosjektbeskrivelsen godkjennes på nytt.

Ved begge alternativer er det tilbud om 4 nye veiledningstimer, der 3 må benyttes for å kunne levere bacheloroppgaven til sensur

Vurderingsuttrykk

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Sensorordning

Gradert skala A-F.