EPN-V2

FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedriatic physiotherapy knowledge based 1
Studieprogram
Videreutdanning i fysioterapi for barn
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, barnets og familiens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Innholdet i emnet omhandler også utprøving og kritisk vurdering av kartleggings-/undersøkelsesinstrumenter. Prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis inngår også.

Overlapping

Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000/MAFYSD4000 og FYSEL6010.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om teorier knyttet til utvikling, bevegelse, funksjon og deltakelse innen fagfeltet fysioterapi for barn og unge
  • inngående kunnskap om teorier om motorisk kontroll og læring hos barn og unge med typisk og atypisk utvikling
  • inngående kunnskap om forståelse av mestring
  • inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis i fysioterapi

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos barn og unge
  • anvende og kritisk reflektere over standardiserte kartleggingsinstrumenter
  • integrere forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og barnets og familiens preferanser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget og praksis i fysioterapi for barn og unge
  • formidle faglige og etiske problemstillinger knyttet til fysioterapi for barn og unge

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet har fire samlinger. Tre ligger i 1. semester mens den fjerde ligger i starten av andre semester.

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, veiledet gruppearbeid og studentsamarbeid. På tre av samlingene inngår gruppeveiledning hvor studentenes video-opptak fra praksis er utgangspunkt for analyse og drøfting. Opptakene skal være på ca. fem minutter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves obligatorisk tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver samt på gruppeveiledning.

Vurdering og eksamen

Læringsutbyttene.

Individuell mappe med to oppgaver, hver med omfang inntil 2500 ord. Arbeidet pågår gjennom hele emnet.

Ny eksamen: Studenten leverer omarbeidet mappe.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. Det settes samlet karakter.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.