Programplaner og emneplaner - Student
FYSBA6010 Fysioterapi for barn - kunnskapsgrunnlag og praksis 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedriatic physiotherapy knowledge based 1
- Studieprogram
-
Videreutdanning i fysioterapi for barn
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på utfordringer for helsefaglig, spesielt fysioterapifaglig, virksomhet i lys av teoretisk og forskningsbasert kunnskap, klinisk erfaring, barnets og familiens preferanser og kontekstuelle faktorer. Det legges vekt på kritisk analyse og vurdering av hvordan kunnskap anvendes i behandling og/eller forebyggende tiltak. Innholdet i emnet omhandler også utprøving og kritisk vurdering av kartleggings-/undersøkelsesinstrumenter. Prinsipper for utviklings- og kvalitetsforbedringsarbeid/forskning knyttet til fysioterapi i praksis inngår også.
Overlapping
Emnet har 100 prosent overlapping med MAFYS4000/MAFYSD4000 og FYSEL6010.
Forkunnskapskrav
Bestått andre studieår eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har bred kunnskap om sykepleiers rolle og ansvar innenfor et utvalgt fordypningsområde
- har bred kunnskap om sykepleieforskning og annen relevant forskning og fagutvikling innenfor valgte fordypningsområde
Ferdigheter:
Studenten
- kan definere kliniske problemstillinger som er relevante for fagutvikling i sykepleie
- kan gjennomføre systematisk litteratursøk
- kan avklare begreper, kan analysere og vurdere ulike kunnskapskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre en selvstendig, avgrenset litteraturstudie under veiledning i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan presentere fagstoff på en selvstendig, logisk og systematisk måte
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kritisk-analytisk vurdere valgt tema i lys av fag- og forskningsbasert kunnskap
- kjenner til yrkesetiske problemstillinger og kan bidra til planlegging av fagutvikling i klinisk praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, seminarer, veiledning, og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven.
- Gjennomført veiledning (3 obligatoriske timer av tilbud på 4 timer).
Konsekvenser av å ikke følge frister er utsatt bacheloroppgave neste studieår.
Vurdering og eksamen
Bacheloroppgave i form av litteraturstudie. Bacheloroppgaven skrives normalt i gruppe på to.
Omfang: 10 000 ord (+/- 20 %). Veileder gir tilbud om 2 seminarer. Hver gruppe får tilbud om 1 time veiledning 4 ganger, 3 av disse veiledningene er obligatoriske.
For nærmere informasjon se utfyllende bestemmelser til bacheloroppgave SYBA/SYBAS 3900 for kull 2018.
Ny eksamen : Dersom studentene må avbryte skriveperioden før innlevering eller får bacheloroppgaven vurdert til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av denne til sensur én gang til i samme gruppe eller individuelt. Ny eksamen vil normalt sett bli påfølgende semester.
1) Hvis studentene beholder den samme problemstillingen som ved ordinær eksamen, behøver studentene ikke å gjøre arbeidskravet prosjektbeskrivelse på nytt.
2) Hvis studentene endrer problemstillingen, må prosjektbeskrivelsen godkjennes på nytt.
Ved begge alternativer er det tilbud om 4 nye veiledningstimer, der 3 må benyttes for å kunne levere bacheloroppgaven til sensur
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.