EPN

FYBPRA1 Klinisk fysioterapi - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Placement - I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

FYBPRA1 er et praksisemne som inneholder den første av to praksisperioder i tredje studieår. Praksisstudiet gjennomføres på steder som er tilknyttet OsloMet - storbyuniversitetet gjennom inngåtte samarbeidsavtaler. Dette er primært institusjoner i kommune- eller spesialisthelsetjenesten. I løpet av praksisstudiet skal studenten erfare kravene som stilles til fagutøvelse i fysioterapi, og studenten skal delta i den daglige virksomheten på praksisstedet. Studenten skal få erfaring i personsentrert og kunnskapsbasert fysioterapi. Praksisstudiet er veiledet. Praksisstudiet gjennomføres på alle hverdager i ni (9) sammenhengende uker, med arbeidsbelastning på 40 timer pr uke.

Forkunnskapskrav

Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for den helsefremmende og sykdomsforebyggende betydningen av hygiene og smittevern
  • redegjøre for lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved tjenestestedet
  • beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet

Ferdighet

Studenten kan

  • innhente relevant informasjon i samtale med pasienten og i øvrige undersøkelsessituasjoner
  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte tester med utgangspunkt i pasientens kliniske tilstand og funksjonsnivå
  • skriftlig presentere det kliniske resonnementet som ligger til grunn for kliniske beslutninger i pasientbehandlingen, og reflektere over den kliniske usikkerheten
  • muntlig presentere for veileder begrunnelse for de kliniske beslutningene som gjelder valg av tiltak i pasientbehandlingen
  • utøve personsentrert fysioterapi informert av forskning, erfaringsbasert kunnskap og pasientens perspektiv
  • fortløpende evaluere pasientens respons på behandling og andre tiltak gjennom behandlingsforløpet, og drøfte med veileder behov for å justere tiltak
  • kartlegge mestringsressurser og mestringsstrategier hos pasienter i mestrings- og endringsprosesser og drøfte implikasjoner for tiltak
  • vurdere behov for aktuelle ortopediske og tekniske hjelpemidler, og foreslå og begrunne tiltak for tilrettelegging av omgivelser for å fremme bevegelse, funksjon og deltakelse
  • bidra i et personsentrert tverrprofesjonelt samarbeid, og anvende grunnleggende kunnskap om samarbeidende helsepersonells kompetanseområder og vise respekt for deres ansvar
  • reflektere over aspekter ved verbal og ikke-verbal kommunikasjon i møte med pasienter, pårørende og profesjonelle samarbeidspartnere, og identifisere utfordringer, mulige tilpasninger og eget læringsbehov          
  • dokumentere undersøkelse, tiltak, vurderinger og beslutninger i pasientjournal og oppdatere journalen i henhold til gjeldende retningslinjer og forskrift om pasientjournal
  • reflektere over faktorer i arbeidsmiljøet ved praksisstedet som kan påvirke egen helse og livskvalitet
  • planlegge og prioritere oppgaver innenfor arbeidsdagen-/uken, og følge opp avtaler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vise respekt, omsorg og empati i samhandling med pasienter/brukere/pårørende
  • anvende kunnskap om inkludering og likestilling i eget bidrag for å yte likeverdige og ikke-diskriminerende tjenester for alle grupper i samfunnet uavhengig av kjønn, etnisitet, språk, religion og livssyn, funksjonsnivå, sosial bakgrunn, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger som oppstår i møter med pasienter og reflektere over egne holdninger og atferd
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, gjeldende lovverk, virksomhetens reglement og personalhåndbok (inkl påkledning, hygiene, smittevern)
  • ta initiativ til å drøfte med veileder behov for å henvise pasienter til samarbeidspartnere
  • reflektere over egen fagutøvelse og kompetansenivå og drøfte personlig utvikling og læringsmål med veileder

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis. Praksis gjennomføres primært i kommune- eller spesialisthelsetjenesten.

Praksisstudiet vil gå over en sammenhengende periode på ni (9) uker, der studenten er i praksis fem (5) dager i uken med en arbeidsbelastning på 40 timer per uke. I praksisperioden skal studenten ha to demonstrasjoner/praktisk gjennomføring av undersøkelse og/eller behandling, med begrunnelse av kliniske valg og refleksjon over egen fagutøvelse.

Som hovedregel vil studenten være i praksis på dagtid, men turnus kan forekomme. Ved gjennomføring av praksis må studenter forholde seg til de til enhver tid gjeldende retningslinjer for bekledning som gjelder ved det enkelte praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende være godkjent:

  • individuelt fagnotat etter gitte kriterier, inntil 700 ord (+/- 10 %). Arbeidskravet er gjenstand for faglig vurdering.

  • To praktiske demonstrasjoner: Gjennomføre en undersøkelse og/eller behandling, begrunne kliniske valg og reflektere over egen fagutøvelse, samt drøfte valg sammen med praksisveileder og kontaktlærer, og eventuelt medstudenter. Den første demonstrasjonen gjennomføres i forkant av midtveisvurderingen. Den andre innenfor de siste to ukene av praksisperioden. Begge med varighet inntil to timer.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 %). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått - Ikke bestått

Sensorordning

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med FYSIOPRA- og MENDIPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi.