EPN-V2

FYB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fysioterapeuter arbeider innenfor et komplekst helse- og velferdssystem, og samfunnet forventer at fysioterapeuter kan bidra i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser for å heve kvaliteten i tverrprofesjonelt arbeid og/eller fysioterapeutisk virksomhet. Gjennom arbeidet med bachelorprosjektet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra i fagutvikling. Utover evne til å samarbeide i fagfellesskap og delta i akademisk diskusjon stiller fagutviklingsprosesser krav til kritisk tenkning, strukturert arbeid, og kunnskap om hvordan gå fram for å implementere ny kunnskap i praksis. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.

Forkunnskapskrav

Emnet gir studenten et grunnlag for å kunne vurdere inneklimakvalitet og hvordan klimaanlegg skal designes for å oppnå et tilfredsstillende inneklima. Studenten skal lære å ta del i prosjektering, utførelse, drift og vedlikehold av klimatekniske anlegg i bygg, slik at det tilrettelegges for riktig inneklima med rett bruk av energi.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten kan

  • gjøre rede for myndighetenes krav, forskrifter, regler og bransjenormer for inneklima og energibruk
  • gjøre rede for bygningers effekt- og energibehov og budsjetter ved bruk av NS 3031 og NS 12831
  • grunnlaget for energimerking av bygg
  • beskrive sammenhengen mellom bygning og ytre klima, uteklima, solstråling, vind, bygningsdesign, beliggenhet, varmetap og varmetilskudd m.m., beskrivetermisk, atmosfærisk, akustisk, aktinisk, og mekanisk miljø i inneklima
  • velge miljøriktige byggematerialer
  • beskrive menneskets optimale komforttilstand med hensyn til metabolisme og bekledning i et bygg
  • gjøre rede for betydning og tiltak om fuktig luft
  • redegjøre om forhold rundt renhold ved bygging og drift
  • gjøre rede for bakgrunn for legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • gjøre rede for årsaker for mikroorganismer som bakterier og muggsopp i forhold til inneklima
  • gjøre rede for sammenhengen mellom inneklima og sykdom og helse

Ferdigheter:

Studenten kan

  • utføre energimerking av bygg
  • utføre dynamisk modellering av bygnings- og klimatekniske systemer for optimalt inneklima, effekt- og energibehov ved bruk av programmet SIMIEN eller tilsvarende
  • utføre spørreundersøkelser om inneklima og behandle dem statistisk
  • utføre målinger av inneklimaparametere som luftskifte, luftkvalitet samt termiske forhold og lysforhold
  • vurdere usikkerhet i målinger av inneklima og sammenlikne dem med myndighetskrav
  • vurdere materialbruken med hensyn inneklimakvalitet og miljøbelastning
  • strukturere en prosjektrapport og søke etter faglitteratur og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • foreta en mikrobiologisk analyse av en bygning, spesielt med hensyn på muggsopp
  • bruke Mollierediagram for å beregne duggpunkt og andre termodynamiske data for fuktig luft
  • designe for optimalt vedlikehold for å unngå Legionellavekst i kjøletårn og varmtvannssystemer
  • bruke «Ørebro»-spørreskjema samt bearbeide og tolke resultat

Generell kompetanse:

Studenten kan

  • vurdere en bygnings energibruk
  • planlegge og utføre en inneklimaanalyse i en bygning og presentere resultatet skriftlig og muntlig
  • designe våtrom

Arbeids- og undervisningsformer

No formal requirements over and above the admission requirements.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamensform:

1) Individuell skriftlig eksamen på 5 timer, som teller 70 %

2) Prosjektarbeid i gruppe som teller 30 %. Rapport, gjennomføring, muntlig og visuell presentasjon i gruppe vurderes

Vurdering og eksamen

Four out of six individual knowledge tests must be passed.

Hjelpemidler ved eksamen

Portfolio assessment subject to the following requirements:

  • Project report prepared in groups of 2-5 students, approx. 20-30 pages.
  • Individual in-depth report, approx. 10-15 pages.
  • Oral/visual presentation of the project report and in-depth reports

Each student's work will be assessed together as a portfolio with one individual grade at the end of the semester, but all three parts that make up the portfolio must be assessed as 'pass' in order for the student to pass the course. Detailed guidelines for the project assignments (project and in-depth reports) and presentations will be published in Canvas.

The overall assessment cannot be appealed. Formal errors can be appealed. If a student fails the portfolio assessment, he/she is given one opportunity to resubmit the portfolio.

Vurderingsuttrykk

A grade scale with grades from A to E for pass (with A being the highest grade and E being the lowest pass grade) and F for fail is used in connection with the final assessment.

Sensorordning

Two internal examiners. External examiners are used regularly.

Emneoverlapp

15 studiepoeng overlapp med FYSIO3900 og MENDI3900.