EPN-V2

FYB3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s Thesis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fysioterapeuter arbeider innenfor et komplekst helse- og velferdssystem, og samfunnet forventer at fysioterapeuter kan bidra i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser for å heve kvaliteten i tverrprofesjonelt arbeid og/eller fysioterapeutisk virksomhet. Gjennom arbeidet med bachelorprosjektet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra i fagutvikling. Utover evne til å samarbeide i fagfellesskap og delta i akademisk diskusjon stiller fagutviklingsprosesser krav til kritisk tenkning, strukturert arbeid, og kunnskap om hvordan gå fram for å implementere ny kunnskap i praksis. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår eller tilsvarende

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema

    Ferdighet

    Studenten kan

    • utarbeide en prosjektskisse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
    • formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
    • utdype problemstillingens relevans for fysioterapi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til
    • formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og presentere teori som skal brukes i drøftingen
    • besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
    • begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
    • gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
    • drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • redegjøre for konklusjonens implikasjoner for fysioterapeuters fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området
    • formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet
    • reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen
    • dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg
  • Arbeids- og undervisningsformer

    • selvstudie i prosjektgruppe
    • prosjektskisseveiledning, 2 timer per gruppe
    • prosjektveiledning, 3 timer per gruppe
    • prosjektskisseworkshop
    • seminar

    Bacheloroppgaven utføres normalt i grupper på 2-3 studenter. Dersom prosjektet har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen også inkludere en student fra et annet bachelorprogram dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette. Studentene samles til seminar i løpet av prosjektperioden. Midtveis samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring

    Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse for oppgaven. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studentgruppen i forkant av veiledningstime.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • deltakelse på workshop i forbindelse med prosjektskissen (halv dag).
    • prosjektskisse etter nærmere gjeldende kriterier. Prosjektskissen er gjenstand for faglig vurdering, og må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes.
    • fremlegg på midtveisseminar av prosjektstatus og eventuell risikovurdering av persondatahåndtering
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter, 6000 ord (+/- 10 prosent)

    Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala: A-F

  • Sensorordning

    Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    15 studiepoeng overlapp med FYSIO3900 og MENDI3900.