Programplaner og emneplaner - Student
FYB3900 Bacheloroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor’s Thesis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Fysioterapeuter arbeider innenfor et komplekst helse- og velferdssystem, og samfunnet forventer at fysioterapeuter kan bidra i tjenesteinnovasjon og systematiske og kvalitetsforbedrende prosesser for å heve kvaliteten i tverrprofesjonelt arbeid og/eller fysioterapeutisk virksomhet. Gjennom arbeidet med bachelorprosjektet får studenten erfaring med fordypning innenfor et avgrenset område, og mulighet for å utvikle kompetanse som er nødvendig for å kunne samarbeide i grupper som skal bidra i fagutvikling. Utover evne til å samarbeide i fagfellesskap og delta i akademisk diskusjon stiller fagutviklingsprosesser krav til kritisk tenkning, strukturert arbeid, og kunnskap om hvordan gå fram for å implementere ny kunnskap i praksis. Detaljerte retningslinjer for bacheloroppgaven publiseres i universitetets læringsplattform.
-
Forkunnskapskrav
Bestått første og andre studieår eller tilsvarende
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema
Ferdighet
Studenten kan
- utarbeide en prosjektskisse som konkretiserer tidsplan og hvordan bachelorprosjektet skal gjennomføres med tilgjengelige ressurser
- formulere en tydelig problemstilling som er mulig å besvare innenfor prosjektets ramme
- utdype problemstillingens relevans for fysioterapi, og som bakgrunn for prosjektet, redegjøre for kunnskapsstatus og kunnskapshull innenfor det tematiske området problemstillingen er relatert til
- formulere konkrete forskningsspørsmål med utgangspunkt i problemstillingen og presentere teori som skal brukes i drøftingen
- besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/forskningsspørsmålene
- begrunne valg av metode for datainnsamling og valg av kilder (databaser/litteratur), og dokumentere systematiske litteratursøk eller andre metoder for innhenting av data
- gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
- drøfte persondatabehandling med veileder og gjennomføre risikovurdering av datahåndteringen dersom persondata skal håndteres
Generell kompetanse
Studenten kan
- redegjøre for konklusjonens implikasjoner for fysioterapeuters fagutøvelse, reflektere over kunnskapsbehovet innenfor feltet, og presentere problemstillinger for fremtidige prosjekter innenfor det tematiske området
- formidle prosjektet i skriftlig akademisk form og i tråd med gjeldende kriterier for åpenhet om den metodiske gjennomføringen av prosjektet
- reflektere over styrker og svakheter ved anvendelse av valgte metoder i prosjektgjennomføringen
- dokumentere gjennomføring av prosjektet og refleksjoner over samarbeidet i en prosjektlogg
-
Arbeids- og undervisningsformer
- selvstudie i prosjektgruppe
- prosjektskisseveiledning, 2 timer per gruppe
- prosjektveiledning, 3 timer per gruppe
- prosjektskisseworkshop
- seminar
Bacheloroppgaven utføres normalt i grupper på 2-3 studenter. Dersom prosjektet har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen også inkludere en student fra et annet bachelorprogram dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette. Studentene samles til seminar i løpet av prosjektperioden. Midtveis samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring
Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse for oppgaven. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studentgruppen i forkant av veiledningstime.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse på workshop i forbindelse med prosjektskissen (halv dag).
- prosjektskisse etter nærmere gjeldende kriterier. Prosjektskissen er gjenstand for faglig vurdering, og må være godkjent før prosjektarbeidet igangsettes.
- fremlegg på midtveisseminar av prosjektstatus og eventuell risikovurdering av persondatahåndtering
-
Vurdering og eksamen
Skriftlig bacheloroppgave i gruppe på 2-3 studenter, 6000 ord (+/- 10 prosent)
Ny og utsatt eksamen: Dersom bacheloroppgaven vurderes til F, har studenten rett til å levere inn omarbeidet versjon én gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala: A-F
-
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Emneoverlapp
15 studiepoeng overlapp med FYSIO3900 og MENDI3900.