Programplaner og emneplaner - Student
FYB2300 Helse og deltakelse gjennom livsløpet - II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Health and Participation Throughout the Life Span - II
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg de kultur- og kunnskapspolitiske rammeverk som er viktige for bibliotek og andre kultur- og informasjonsinstitusjoner. Vi ser nærmere på allmenn kulturpolitikk, litteraturpolitikk og politikken relatert til arkiv, bibliotek og museum. Disse politikkområdene blir studert i lys av kulturpolitiske tradisjoner og teknologisk utvikling. Vi ser også nærmere på hva som kjennetegner den kulturpolitiske forskningen.
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne og INTER1200 har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (INTER1200 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med to stjerner (**)).
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om betydningen av anerkjennende kommunikasjon med barn, unge og deres foresatte**
- kan gjøre rede for barn og unges rett til deltakelse i beslutninger som gjelder dem**
- kan gjøre rede for betydningen av utforskende tilnærminger i samarbeid med barn og unge**
- kan redegjøre for standardiserte verktøy som anvendes i kartlegging av barns aktivitet, deltakelse og livskvalitet
- kan redegjøre for habilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle og tverrsektorielle prosessene, både i kommune- og spesialisttjenesten
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en hverdagslivsforankret samtale med barn og unge**
- kommunisere anerkjennende med foresatte**
- innhente informasjon om folkehelsetilstanden på kommunenivå, og drøfte faktorer som påvirker folkehelsen og som kan forklare sosial ulikhet i helse
- kartlegge faktorer i et arbeids- eller skolemiljø som fremmer og hemmer ansattes/elevers helse, og påvirker mulighet for deltakelse
- foreslå tiltak som fremmer folkehelse og sosial inkludering blant barn i et mangfoldig samfunn, og drøfte tiltakene i lys av atferdsteori og etikk
- planlegge og begrunne tiltak som fremmer helse og arbeidsinkludering i et mangfoldig samfunn
- reflektere over hvordan en persons livserfaringer og kulturelle bakgrunn kan komme til uttrykk gjennom kroppslig uttrykk og bevegelse
- veilede fysioterapeutstudenter i veileder-/instruktørrollen
- foreslå og begrunne tiltak i tverrprofesjonell habilitering og reflektere over innvirkning på deltakelse på arenaer som er viktige for individet
Generell kompetanse
Studenten
- kan presentere gjennomføring og erfaringer fra et praksisprosjekt
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn, unge og deres foresatte**
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og deres foresatte**
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, oppgaver, seminar, ferdighetstrening, forelesninger og praksisstudier.
Studentene skal i en periode gjennomføre prosjektbasert praksis, til sammen 30 timer. Prosjektbasert praksis gjennomføres på en arena der en fysioterapeut vil kunne bidra med kompetanse og tiltak innen forebyggende og helsefremmende arbeid. Eksempler på slike arenaer er frisklivssentraler, bydelshus, barnehage, skoler og helsestasjon, og ulike arenaer i arbeidslivet der bedriftshelsetjenesten kan være representert. Hensikten med prosjektbasertpraksis er at studenten skal få et større innblikk i faktorer som fremmer helse og funksjon, samt utforme og foreslå helsefremmende og forebyggende tiltak på gruppe- og samfunnsnivå. Prosjektbasert praksis leder frem til en prosjektoppgave som inngår i eksamen.
INTER1200:Digital samhandling er sentralt i undervisningen. Studentene jobber i tverprofesjonelle grupper over to seminardager. Studentgruppene skal samtale, reflektere, diskutere utvalgte case og gi hverandre tilbakemeldinger. For nærmere beskrivelse av INTERACT, se https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 3 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 12000-15000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillat så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Gradert skala A-F.
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse.