EPN-V2

FYB2200 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - II Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Health Conditions - II
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Engelsk

Fagutøvelsen i fysioterapi krever kompetanse i å tilpasse tiltak for pasienter med redusert funksjon som er forårsaket av skade/sykdom i muskel- og skjelettsystemet, ulike smertetilstander, psykiske og psykosomatiske helseproblemer, revmatologiske og degenerative sykdommer, systemisk sykdom (kreft), og for pasienter som har gjennomgått kirurgiske inngrep. For å utøve faglig forsvarlig helsetjeneste må fysioterapeuter innhente informasjon om individers helse. Fysioterapeuter må også ha kunnskap om mulige sammenhenger mellom helsetilstand, kulturell og sosiokonomisk bakgrunn, og hvordan disse påvirker forutsetninger for bevegelse, aktivitet og deltakelse.

Fysioterapeuter må også tilegne seg oppdatert og relevant forskningsbasert kunnskap, samt reflektere over tidligere kliniske erfaringers overførbarhet til nye praksissituasjoner. I samhandlingen må fysioterapeuten utvise varhet for pasientens psykiske tilstand og kulturelle preferanser. I praksisstudiene får studentene klinisk erfaring.

Forkunnskapskrav

Basic knowledge of psychology, anatomy and physiology is necessary for the occupational therapist to be able to promote participation in occupation, analyse what prevents people from carrying out activities and implement relevant measures Students will learn about the human body’s functional anatomy, the human development from a lifespan perspective and meaningful activities in different life phases.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive patologiske prosesser ved sykdom og skader i muskel- og skjelettsystemet, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske sykdommer, og beskrive årsaksmekanismer og risikofaktorer
  • redegjøre for ulike perspektiv på smerte og smertemekanismer og sammenlikne nevrologiske, fysiologiske og fenomenologiske smerteteorier
  • beskrive utfordringer personer som har gjennomført behandling av kreft, eller en annen alvorlig sykdom/skade, kan møte i livet etter sykdommen

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte hvordan sykdom og skade i muskel- og skjelettsystemet og ulike smertetilstander kan påvirke og bli påvirket av bevegelse, aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet
  • evaluere forskningsbasert kunnskap ved bruk av S-pyramiden, tolke resultater fra enkeltstudier og metastudier som rapporterer behandlingseffekter, og drøfte forskningsresultatenes overføringsverdi til aktuelle kliniske sammenhenger
  • innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer, bakgrunn og erfaringer, gjennom dialog med pasienten i den kliniske undersøkelsen***
  • begrunne undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer med skade eller sykdom i muskel- og skjelettsystemet
  • analysere, tolke og kritisk vurdere resultater fra undersøkelsen, stille kliniske diagnoser, gjenkjenne funn og symptomer som kan tyde på alvorlig sykdom, og vurdere behov for å henvise videre*** 
  • drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
  • presentere et klinisk resonnement som begrunner fysioterapeutisk tilnærming basert på innsikt i pasientens situasjon og preferanser, egen klinisk erfaring og oppdatert forskningsbasert kunnskap***             
  • gjennomføre og evaluere behandling av pasienten og ta ansvar for å informere og søke råd hos veileder før, under og etter behandling***
  • dokumentere den kliniske undersøkelsen, klinisk resonnement og tiltak i pasientjournalen***
  • reflektere over utfordringer mennesker med langvarig og progressiv sykdom erfarer, og drøfte implikasjoner for egen rolle som fysioterapeut

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over ulike tilnærminger for å ivareta pasienter med ulik kulturell og sosioøkonomisk bakgrunn, sammensatt problematikk og negativ kroppsopplevelse, og kan være sensitiv i kommunikasjon og atferd
  • reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter anvendt i klinisk undersøkelse og behandling***
  • drøfte en problemstilling på en måte som demonstrerer logisk oppbygning, høy metodebevissthet, aktiv bruk av referanser, korrekt kildehenvisning og akademisk språk

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • describing the structure and functioning of the musculoskeletal system
  • describing the structure and functioning of the circulatory and respiratory system
  • describing the structure and function of the nervous system
  • describing the structure and functions of the sensory apparatus
  • shedding light on the connections between movement, sense, perception and cognition in the performance of daily activities (human movement science)
  • describing psychological theory and the connection between motivation and learning
  • describing the main features of psychosocial, cognitive and motor development
  • explaining the significance of play and learning for the development of children and adolescents
  • explaining the significance of work in adulthood
  • describing what promotes the elderly population’s mastery of everyday activities

Skills

The student is capable of

  • planning and using activities in a therapeutic and adequate manner in relation to a given user group
  • carrying out an activity analysis of motor, process, communication and
  • interaction skills as well as an analysis of the body’s structures and functions
  • applying functional anatomy and biomechanics in the analysis of everyday activities

General competence

The student is capable of

  • teaching fellow students and lecturers about a topic related to the course
  • showing respect and care for fellow students in interactions relating to examinations that include touching and intimacy

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Work and teaching methods comprise lecturers, seminars, skills training and field work related to meaningful activities in different life phases.

Digital learning resources will be made available to students in advance, so that much of the time spent at the university will be used to work on assignments and group work. Students are expected to form study groups for self-study. Skills training with surface anatomy is part of the course, where the students use each other to examine the body’s structure and functions.

Vurdering og eksamen

In order to be permitted to sit the exam, the following must have been approved:

  • a minimum of 80 per cent attendance in scheduled teaching
  • supervised individual, digital multiple-choice test in anatomy, physiology and psychology, up to one hour.

If the test is not approved, it must be retaken. The students have a right to two attempts to pass the coursework requirement before the ordinary exam, and one further attempt before a resit/rescheduled exam.

Hjelpemidler ved eksamen

Individual oral exam, up to 30 minutes.

Vurderingsuttrykk

Individual oral exam, up to 30 minutes.

Sensorordning

A–F.

Emneoverlapp

All exam papers are assessed by two examiners. An external examiner will assess at least 20% of the papers together with an internal examiner. Other exams are assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment shall benefit all students.