EPN-V2

FYB2000 Fysioterapi ved ulike helsetilstander - I Emneplan

Engelsk emnenavn
Physiotherapy for Health Conditions - I
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fysioterapeuter møter mennesker med unike livshistorier og ulike helsetilstander. For å utøve faglig forsvarlig fysioterapi kreves kunnskap om sykdomsforløp, og hvordan sykdom påvirker celler, vev og organer, samt hvordan leve med skader, sykdommer og/eller funksjonssvikt. Dette emnet tematiserer medfødte og ervervede skader og sykdommer med ulike prognoser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet. Kompetanse til å beslutte hvilke tiltak som bør iverksettes for å styrke pasientens helsetilstand og gjenopprette funksjon og deltakelse forutsetter også at fysioterapeuter kan integrere og kritisk vurdere kunnskap fra ulike kilder. Personsentrert fysioterapi forutsetter også forståelse av pasientens livshistorie, perspektiv, erfaringer og ressurser, og tilrettelegging for brukermedvirkning og samvalg. I praksisstudier får studentene klinisk erfaring i samhandling med pasienter.

Forkunnskapskrav

All aids are permitted.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):

 

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive patologiske prosesser ved metabolske tilstander, og ved skader og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet, og beskrive årsaksmekanismer og gjenkjenne risikofaktorer
  • redegjøre for ulike kliniske tilstander og relatere disse til skade og sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet
  • redegjøre for sammenhenger mellom funksjonsforstyrrelser i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte- og karsystemet og utførelse av dagliglivets aktiviteter

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • etablere allianse med pasient gjennom samhandling og kommunikasjon***
  • innhente relevante opplysninger om pasientrs helsetilstand, personlige faktorer og erfaringer gjennom samtale/anamnese og klinisk undersøkelse***
  • begrunne valg av undersøkelsesmetoder og standardiserte kartleggingsverktøy for personer i ulike livsfaser med skade eller sykdom i nervesystemet, respirasjonssystemet og/eller hjerte- og karsystemet, samt anvende disse
  • drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak med utgangspunkt i pasientdemonstrasjon eller kasuistikk i samhandling med medstudent og faglærer  
  • foreslå og begrunne behandlings- og rehabiliteringstiltak for personer med sykdommer/skader i nervesystemet, respirasjonssystemet og hjerte-karsystemet, i ulike livsfaser og i samarbeid med relevante faggrupper
  • gjennomføre og evaluere planlagte fysioterapitiltak i samråd med praksisveileder, samt redegjøre for sitt kliniske resonnement***
  • anvende kunnskap om mestring og utnytte pasientens ressurser i veiledning, undersøkelse og tiltak
  • dokumentere informasjon i pasientjournal i tråd med pasientjournalforskriften, og kan justere journal på bakgrunn av medstudenters og faglærers tilbakemeldinger
  • innhente informasjon om tekniske og ortopediske hjelpemidler, og med utgangspunkt i kasuistikker begrunne hjelpemidler og miljøtilpasning som fremmer bevegelse, aktivitet og deltakelse

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • innhente forskningsbasert kunnskap relatert til en klinisk problemstilling
  • utføre arbeidsoppgaver i tråd med krav til faglig forsvarlighet, praksisstedets reglement (inkl. påkledning, hygiene og smittevern) og Norsk Fysioterapeutforbunds yrkesetiske retningslinjer***
  • identifisere og reflektere over faglige og etiske dilemma med bakgrunn i praksiserfaringer og drøfte ivaretakelse av pasientrettigheter

Arbeids- og undervisningsformer

Two internal examiners. External examiner is used periodically.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Associate Professor Kyrre Begnum

Vurdering og eksamen

The beginning of the course will focus of familiarizing oneself with the technologies used in building and delivering high-volume services. This will include containers and similar technologies, load balancing, automated testing and revision control systems. The students will put these technologies to the test in exercises in our lab environment.

All of the presented topics are relevant for the project which the students will work on and are continuously revised to be close to current industry practices. The focus is on providing an essence of each topic, which allows the student to get a large overview of the state-of-the-art of modern service delivery. The projects allow students to go deeper on a select set of technologies from the initial overview and apply them on a specific case.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Ikke relevant

Del 2 og 3: Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Del 1: Bestått/ikke bestått

Del 2 og del 3: Gradert skala A-F

Gradert skala kommer til uttrykk på vitnemålet.

Sensorordning

Del 1: Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder, og eventuelt kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.

Del 2: Ekstern sensor deltar i utformingen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier. Hver besvarelse kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Del 3) Muntlig eksamen: Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av studentene.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med FYSIO2100 Patologi og MENDI2100 Patologi, 15 studiepoeng overlapp med FYSIO2200 Forebygging, behandling, rehabilitering og habilitering - spesifikke pasient-/brukergrupper og MENDI2300 Rehabilitering og habilitering.