Programplaner og emneplaner - Student
FYB1070 Teknologi og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology and Society
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The language is normally English.
Technologies, from the stone axe to the computer, have been integral in shaping;how we live, think, interact;and work.;Advances in;digitalization have;made digital competences;a significant factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. Understanding;the benefits, the;limitations;and the transformative power;of technologies;on public and private life as well as;professional practice;is crucial.;
In this course, students will acquire the basic knowledge;needed to harness the potential of;digital technologies;and identify opportunities to use technology;to;foster inclusion,;active participation, and;sustainability;in society;and the workplace.;Through;individual reflection,;shared exploration;and group discussions, students will;gain;awareness;of;how technological developments might impact their future professions, and their role as citizens in an increasingly digitalized society.;;
This course will provide students with the foundational knowledge and means to become a responsible agent of change in their own profession and field of study.;Students will learn to recognise limitations, strengths and potentially disruptive consequences of technological innovation and grapple with the social, ethical and political issues that arise as technology becomes both increasingly complex and;essential to;the;function of society.;
Forkunnskapskrav
In this course, students will learn about human beings’ fundamental physiological and psychosocial needs and resources and human psychological development. Factors that promote, impedes, and maintains balance in people's fundamental needs are central aspects of the course. You will study the infection chain and how measures can be taken to break each link in the chain to prevent infection. Furthermore, hygiene is studied in relation to the environment that surrounds the patients and how basic infection control routines can prevent contagion and infections. You must also familiarise yourself with the relevant laws and regulations. The purpose is to enable the nurse to carry out duties in the municipal and specialist health services. Knowledge of communication skills and ethics in nursing is emphasised.
A week of inspirational practice is carried out in the autumn semester and is made visible in the timetable. The actual approval is registered in the subject SYKK/SYKPPRA10 in the spring semester.
Læringsutbytte
Admission to the programme.
Arbeids- og undervisningsformer
Self-study, lectures, workshop, digital learning resources, group work, seminars with presentations, and simulation and skills training.
The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med tre stjerner (***) vurderes i praksis):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive patologiske prosesser ved sykdom og skader i muskel- og skjelettsystemet, revmatiske sykdommer, kreft og psykiske sykdommer, og beskrive årsaksmekanismer og risikofaktorer
- redegjøre for ulike perspektiv på smerte og smertemekanismer og sammenlikne nevrologiske, fysiologiske og fenomenologiske smerteteorier
- beskrive utfordringer personer som har gjennomført behandling av kreft, eller en annen alvorlig sykdom/skade, kan møte i livet etter sykdommen
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte hvordan sykdom og skade i muskel- og skjelettsystemet og ulike smertetilstander kan påvirke og bli påvirket av bevegelse, aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet
- evaluere forskningsbasert kunnskap ved bruk av S-pyramiden, tolke resultater fra enkeltstudier og metastudier som rapporterer behandlingseffekter, og drøfte forskningsresultatenes overføringsverdi til aktuelle kliniske sammenhenger
- innhente relevante opplysninger om pasientens helsetilstand, personlige faktorer, bakgrunn og erfaringer, gjennom dialog med pasienten i den kliniske undersøkelsen***
- begrunne undersøkelsesmetode og standardiserte kartleggingsverktøy for personer med skade eller sykdom i muskel- og skjelettsystemet
- analysere, tolke og kritisk vurdere resultater fra undersøkelsen, stille kliniske diagnoser, gjenkjenne funn og symptomer som kan tyde på alvorlig sykdom, og vurdere behov for å henvise videre***
- drøfte og fastsette mål, og planlegge fysioterapitiltak i samhandling med pasienten og praksisveileder***
- presentere et klinisk resonnement som begrunner fysioterapeutisk tilnærming basert på innsikt i pasientens situasjon og preferanser, egen klinisk erfaring og oppdatert forskningsbasert kunnskap***
- gjennomføre og evaluere behandling av pasienten og ta ansvar for å informere og søke råd hos veileder før, under og etter behandling***
- dokumentere den kliniske undersøkelsen, klinisk resonnement og tiltak i pasientjournalen***
- reflektere over utfordringer mennesker med langvarig og progressiv sykdom erfarer, og drøfte implikasjoner for egen rolle som fysioterapeut
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ulike tilnærminger for å ivareta pasienter med ulik kulturell og sosioøkonomisk bakgrunn, sammensatt problematikk og negativ kroppsopplevelse, og kan være sensitiv i kommunikasjon og atferd
- reflektere over egne kommunikasjonsferdigheter anvendt i klinisk undersøkelse og behandling***
- drøfte en problemstilling på en måte som demonstrerer logisk oppbygning, høy metodebevissthet, aktiv bruk av referanser, korrekt kildehenvisning og akademisk språk
Vurdering og eksamen
Ingen.
Hjelpemidler ved eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, 1400 ord (+/- 10 prosent)
Vurderingsuttrykk
Ingen
Sensorordning
BIOB1050, ERGOB1050, FYB1050, RAB1050, SYKK1050, SYKP1050, TAB1050 og VERB1050 er 100 % overlappende. 1 studiepoeng overlapp med FYSIO1000 og MENDI1000.
Emneoverlapp
The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6610 Technology and Society,;STKD6600 Technology and Society I, PSYK1070, BIOB1070 Technology and Society I, ERGOB1070 Technology and Society I, FYB1070 Technology and Society I, RAB1070 Technology and Society I, SYKK1070 Technology and Society I, SYKP1070 Technology and Society I, TAB1070 Technology and Society I, ORI1070 Technology and Society I, PMED1070 Technology and Society I, FARB1070 Technology and Society I