EPN-V2

FYB1060 Kunnskapsbasert praksis (KBP) i helsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

The language is normally English.

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills. 

Anbefalte forkunnskaper

Profesjonsfag

  • Bevegelseserfaring og kroppslig læring og dannelse
  • Dannelsesteoretiske perspektiv
  • Skolen som danningsinstitusjon og kroppsøving som dannelsesfag
  • Kritisk refleksjon

Friluftsliv

Friluftlivsundervisningen er knyttet opp mot følgende aktiviteter:

  • Kanotur, inkludert en overnattingstur med ungdomsskoleelever
  • Ulike dagsopplegg i nærmiljøet rundt Oslo

Forkunnskapskrav

Kunnskaper

Studenten

·         har forståelse og kunnskap fra praksisfelt og forskning om ulike former for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep mot barn

·         har kunnskap om psykologiske konsekvenser av å være utsatt for omsorgssvikt, vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep som barn 

·         har kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep

·         har kunnskap om hvordan barnevernspedagogen kan bidra til å avdekke og hjelpe barn som har opplevd vold og seksuelle overgrep

·         har kunnskap om hvordan omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep kan forstås i lys av ulike teoretiske perspektiver og fagdisipliner

 

Ferdigheter

Studenten

·         kan henvise til kunnskap om omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep i arbeid med barnevernsfaglige problemstillinger

·         kan reflektere over sammenhenger mellom omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep og kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder

 

Generell kompetansen

Studenten

·         har innsikt i relevante problemstillinger knyttet til omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep

·         kan utveksle synspunkter om hvorfor og på hvilke måter omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep har relevans for barnevernets praksis

·         kan reflektere over egen væremåte i møte med andre  

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

  • Hver student skal skriftlig formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster, omfang 1500 ord (+/- 10 %). Dette skal legges fram muntlig for de andre studentene på et seminar (omfang omtrent 10 minutter).

Dette arbeidskravet er utformet for å trene opp studentenes evne til å reflektere selvstendig rundt didaktiske problemstillinger, samt gi nyttig skrivetrening til eksamen. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

None.

Vurdering og eksamen

Vurderte praksisstudier:

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

Ny og utsatt vurdering:

«Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

  • Obligatorisk tilstedeværelse
  • Læringsutbytter
  • Skikkethet

Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

I dette emnet skal studentene få en grundig innføring i det som skjer på forskningsfronten innenfor samfunnsfagdidaktikken. Artikler fra geografididaktikk, historiedidaktikk og samfunnskunnskapdidaktikk vil bli gjennomgått og diskutert i seminarform.

Emneoverlapp

BIOB1060, ERGOB1060, FYB1060, RAB1060, SYKK1060, SYKP1060, TAB1060, FARB1060, PMED1060, ORI1060 overlap 100 %.