EPN-V2

FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health and Health Management
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Child welfare is a social field whose practice is based on implicit and explicit theories drawn from many different disciplines. Child welfare is also a normative field of activity, which means that it requires critical reflection on the part of the professionals practising it. The course focuses on the child welfare service’s heterogeneous knowledge base and established forms of understanding and presents different perspectives on phenomena of relevance to child welfare. Different understandings of evidence-based practice and the relationship between research-based knowledge, experience-based knowledge and the experiences and wishes of children and families are discussed. The challenges the field of practice and the individual professionals face when new research or new methods or measures are to be implemented/applied in practice are also analysed. The course presents different perspectives on children’s development. A particular focus will be on constructions of children that cast children as participants in everyday life and in the child welfare service’s professional practice

Theoretical perspectives and normative conceptions provide guidance on what we can see and what we look for. The forms of learning are meant to allow students to train their analytical skills in order to understand the professional practice of the child welfare service from a power perspective and in light of the social context in which the child welfare service operates.

The language of instruction is Norwegian.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:   

Kunnskap      

Studenten kan

  • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet   
  • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid   
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet  
  • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering  
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten   
  • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse    
  • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

Ferdigheter  

Studenten kan  

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd   
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene  
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten  

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids og undervisningsformene omfatter digitalt læreverk og digitale seminarer med veiledning. Emnet er organisert som omvendt undervisning. Digitalt læreverk vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig flervalgeksamen, hjemme, inntil 45 minutter.

Eksamen er på engelsk, med unntak av helseforvaltning som er på norsk for norske studenter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.  

Emneoverlapp

BIOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., ERGOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., FARB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., RAB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., ORI1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., PMED1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., SYKK1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., SYKP1050Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., TAB1050Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. og VERB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. er 100 % overlappende. 5 stp. overlapp med SYKKPRA45/SYKPPRA45 Folkehelsearbeid, 10 stp.