Programplaner og emneplaner - Student
FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Function - Examination and Assessment Tools
 
- Omfang
 - 15.0 stp.
 
- Studieår
 - 2022/2023
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Pensum
 - 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            HØST 2022
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet
 - 
    
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonenes samfunnsoppdrag
 - redegjøre for ulike perspektiv på helse, sykdom og funksjon*
 - redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
 - redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
 - redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, og testenes validitet og reliabilitet
 
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre en pasientsamtale og drøfte samhandlingen og reflektere over eget læringsbehov*
 - anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk*
 - planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
 - palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
 - anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent
 
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
 - reflektere over egne læringsstrategier
 - redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger, praktisk ferdighetstrening og erfaringspraksis. Erfaringspraksis er lagt til ulike praksisarenaer.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- gjennomført erfaringspraksis, 4 dager
 - minimum 80 prosent tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen (TP)
 - tre (3) muntlige/audiovisuelle fremlegg i grupper på 3-6 studenter etter nærmere gitte kriterier, inntil 7 minutter per gruppe
 - erfaringspraksis: gjennomført pasientsamtale og fagnotat i gruppe på 2 studenter. Fagnotat, 700 ord (+/-10 prosent). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
 - 
    
Sensorordning
Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
 - 
    
Emneoverlapp
2 studiepoeng overlapp med FYSIO1000 og MENDI1000, 3 studiepoeng overlapp med FYSIO1100 og MENDI1100, 1 studiepoeng overlapp med FYSIO1200 og MENDI1200 og 9 studiepoeng overlapp med FYSIO1300 og MENDI1300.