EPN-V2

FYB1000 Funksjon - undersøkelse og kartlegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Function - Examination and Assessment Tools
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I fagutøvelsen møter fysioterapeuter mennesker med ulike skader og sykdommer på alle stadier i livsløpet. En persons funksjonsevne må forstås som et samspill mellom individ, oppgave og miljø. I undersøkelse og kartlegging av funksjon må fysioterapeuten kunne ivareta og samhandle med mennesker som opplever utfordringer i gjennomføring av aktiviteter og oppgaver både hjemme, i barnehage, på skole, på arbeid og i fritiden. Læringsutbyttene i emnet representerer grunnleggende kompetanse som er nødvendig for å undersøke, kartlegge, og identifisere faktorer som fremmer og hemmer en persons funksjon og helse. Samarbeid med andre profesjoner og yrkesgrupper forutsetter felles begrepsforståelse, og i dette emnet introduseres Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som et felles begrepsrammeverk.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse (Læringsutbytter merket med stjerne (*) vurderes i arbeidskrav):

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive fysioterapiprofesjonens historie og utvikling i Norge og redegjøre for profesjonsbegrepet og profesjonenes samfunnsoppdrag
    • redegjøre for ulike perspektiv på helse, sykdom og funksjon*
    • redegjøre for Verdens helseorganisasjons (WHO) internasjonale klassifikasjon av funksjon, funksjonshemming og helse (ICF) som begrepsapparat og kodeverk
    • redegjøre for sentrale biomekaniske begreper og prinsipper og beskrive indre og ytre krefters virkning på kroppen og kroppens reaksjoner på kreftene
    • redegjøre for det vitenskapelige grunnlaget for standardiserte tester i fysioterapi og ha kjennskap til testers hensikt og målenivå, testprosedyre, og testenes validitet og reliabilitet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjennomføre en pasientsamtale og drøfte samhandlingen og reflektere over eget læringsbehov*
    • anvende anatomisk og biomekanisk teori i analyse av stillinger, bevegelser og muskelbruk*
    • planlegge og begrunne undersøkelse av funksjon og demonstrere praktisk gjennomføring på medstudent
    • palpere og identifisere overflatestrukturer i muskel- og skjelettsystemet
    • anvende kunnskap om relasjon og kommunikasjon i undersøkelse av medstudent

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over etiske problemstillinger relatert til avkledning, berøring og nærhet, og ivareta medstudent i samhandlingen
    • reflektere over egne læringsstrategier
    • redegjøre for profesjonens yrkesetiske retningslinjer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, forelesninger, praktisk ferdighetstrening og erfaringspraksis. Erfaringspraksis er lagt til ulike praksisarenaer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • gjennomført erfaringspraksis, 4 dager
    • minimum 80 prosent tilstedeværelse i undervisning som er angitt som «obligatorisk tilstedeværelse» i timeplanen (TP)
    • tre (3) muntlige/audiovisuelle fremlegg i grupper på 3-6 studenter etter nærmere gitte kriterier, inntil 7 minutter per gruppe
    • erfaringspraksis: gjennomført pasientsamtale og fagnotat i gruppe på 2 studenter. Fagnotat, 700 ord (+/-10 prosent). Fagnotatet er gjenstand for faglig vurdering
  • Vurdering og eksamen

    Individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 minutter

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Det benyttes to sensorer ved muntlig eksamen. Ekstern sensor vurderer minimum 15 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

  • Emneoverlapp

    2 studiepoeng overlapp med FYSIO1000 og MENDI1000, 3 studiepoeng overlapp med FYSIO1100 og MENDI1100, 1 studiepoeng overlapp med FYSIO1200 og MENDI1200 og 9 studiepoeng overlapp med FYSIO1300 og MENDI1300.