Programplaner og emneplaner - Student
FOTOPRAK Internship period Course description
- Course name in Norwegian
- Redaksjonspraksis
- Study programme
-
Bachelor Programme in Photojournalism
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Tildeling av praksisplass forutsetter at alle tidligere semestre og eksamen(er) er bestått
Gjennom praksisperioden skal studentene få praktisk erfaring med selvstendig, fotojournalistisk arbeid i en redaksjon. De skal gjennom perioden utvikle evnen til kritisk evaluering av eget arbeid.
Required preliminary courses
I dette emnet skal studenten få kjennskap til vernepleieryrkets historie, utviklingen av yrke, yrkesrolle og arbeidsfelt. Det fokuseres på etikk, etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen og trening i etisk refleksjon. Sammenhenger mellom sentrale ideologier og hvordan tjenestetilbud og tiltak utformes er sentralt i dette emnet.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om
- redaksjonelt arbeid
- samarbeidet og «lagspillet» i en redaksjon
- å være fotojournalist/reporter i felt
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre research og bidra med ideer/saker i en redaksjon
- kan løse forskjellige fotojournalistiske oppgaver i en redaksjon: nyhet, portrett, reportasje, nett og bildedesk
- behersker redaksjonelle systemer
- behersker kildekritiske utfordringer
- kan evaluere eget og andres arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
- har styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
- har styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
- har utviklet sin fag- og yrkesetikk
Teaching and learning methods
Studentene har praksis i et mediehus og deltar under veiledning i det daglige arbeidet i redaksjonen, med selvstendige oppgaver innen ulike fotojournalistiske områder og sjangere. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Praksisperioden varer hele 5. semester.
Course requirements
Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
- kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
- kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
- kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
- kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)
Ferdighet
Studenten:
- kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
- kan identifisere et dilemma (2)
- kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
- har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)
Generell kompetanse
Studenten:
- kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
- kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
- kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)
Assessment
Etter praksisperioden og obligatorisk praksisoppsummering skal studentene levere en praksisrapport der de evaluerer praksisperioden som helhet og egen innsats underveis. Praksisrapporten skal inneholde eksempler på eget fotojournalistisk arbeid med analyse og metoderapport av dette arbeidet fra studenten selv. Studentene skal også analysere relevante, oppståtte metodiske, etiske og/eller kildekritiske problemer og kommentere hvordan disse ble løst. Praksisrapporten bør være på 5-8 sider (skrifttype Arial elle Calibri, 12pkt, linjeavstand 1,5). Vurderingen fra veileder i mediehuset og eventuelle andre vedlegg kommer i tillegg til denne sidenormen.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av praksisrapporten til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Ingen
Examiners
Gradert skala A-F