Programplaner og emneplaner - Student
FOTO6100 Foto og grafikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Photography and printmaking
- Studieprogram
-
Foto og grafikkVidereutdanning for lærere i design, kunst og håndverk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Foto og grafikk skal belyse hvordan ulike trykketeknikker og fotografiske arbeidsmetoder kan bidra til å utvikle visuell kompetanse. Fokus vil også være på grafiske uttrykksformer i et samfunnsperspektiv, samt etikk og visuell kultur.
Forkunnskapskrav
Measuring and managing performance are important for the public sector. Policy makers, managers and professionals in the public sector require knowledge and skills in the design, implementation, use and assessment of performance management systems. Such knowledge and skills are important for the managers' responsibility for selecting, adapting, using, and maintaining performance management systems, either by making these mandatory by regulation or voluntary by self-regulation. Managers also need knowledge on how to integrate performance management in the overall management control systems and complement these systems with other management tools and processes, such as strategic planning, budgeting, risk management, and performance audit and evaluation. This course draws on research and cases from both the international and national contexts.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette studiet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om sentrale emner, problemstillinger, verktøy og prosesser innen foto og grafikk
- har kunnskaper om bruk av visuelle virkemidler
- kjenner til grafiske uttrykksformer og har kunnskap om foto som verktøy i utvikling av ulike bildeuttrykk
- har kunnskap om digitalt foto
- har kunnskap om bildebearbeiding og illustrasjon
- kjenner til og kan oppdatere sin kunnskap når det gjelder trender, teknologi og utvikling innen foto og grafiske uttrykksformer
Ferdighet
Studenten:
- kan formidle sentrale emner og problemstillinger innen foto og grafikk
- kan utvikle idéer frem til ferdig produkt
- kan anvende ulike grafiske uttrykksformer
- kan anvende foto til utvikling av ulike bildeuttrykk
Generell kompetanse
Studenten:
- har kunnskaper om og ferdigheter i bruk av foto og grafiske teknikker til utvikling av bildeuttrykk
- har utviklet bevissthet om grafiske teknikker og uttrykk i et miljøvennlig og etisk perspektiv
- har bevissthet om personvern, opphavsrett og andre etiske problemstillinger i forhold til publisering av bilder
- har videreutviklet fagdidaktisk kompetanse og kan tilrettelegge for undervisning i grafiske medier
- kan utveksle synspunkter om visuell kultur og anvende dette i eget arbeid
Innhold
Studiet består av følgende to deler:
- Del 1 Foto og grafikk (10 studiepoeng)
Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske arbeidsmetoder og ulike grafiske trykketeknikker.
- Del 2 Fagdidaktikk (5 studiepoeng)
Omhandler ulike problemstillinger knyttet til fotografiske og grafiske teknikker og tilhørende uttrykksformer som undervisningsområde i skolen.
Arbeids- og undervisningsformer
The course will consist of two-day seminars with lectures, presentations, discussions, and group assignments. The course demands that students are active during the seminars, work assignments, and the writing of the course paper.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
None.
Vurdering og eksamen
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus . Se høgskolens nettsider www.hioa.no
Det foretas også en løpende uformell vurdering av studentenes arbeider og innsats i forhold til studiets læringsutbytte. I vurdering av oppgaver underveis tar en sikte på å øve opp studentenes evne til å reflektere over praktiske og teoretiske tilnærmingsmåter. Den endelige formelle vurderingen skjer ved eksamen.
Muntlige og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages. Andre eksamensformer kan påklages.
Ny/utsatt eksamen
Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen.
Eksamen i emnet er todelt:
1 . Muntlig prosjektoppgave som kan gjennomføres i grupper eller individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av følgende to komponenter:
To grafiske arbeider i to ulike teknikker med dokumentasjon av prosessen fra idé til ferdig produkt. Skriftlig begrunnelse for de valg som er gjort underveis, basert på valgt målgruppe og målsetting for prosjektoppgaven.
En muntlig presentasjon av prosjektoppgaven for medstudenter og faglærer.
Eksamenen kan ikke påklages.
Muntlig prosjektoppgave teller 60 prosent av sluttkarakteren
2. En individuell skriftlig oppgave
I form av et refleksjonsnotat (om lag 2000 ord) basert på eget arbeid med prosjektoppgaven og læringsprosessen gjennom studiet.
Individuell skriftlig oppgave teller 40 prosent av sluttkarakteren
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne. De to eksamensdelene i avsluttende eksamen gir én sluttkarakter. Denne fremkommer på karakterutskriften.
Vurderingsuttrykk
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
Sensorordning
The course paper is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner will grade a random sample consisting of approx. 25 per cent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiner's assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass.
Opptakskrav
This course overlaps with MSLV4300 Økonomi-, budsjett- og resultatstyring.