Programplaner og emneplaner - Student
FOTO3000 Dokumentar utland Emneplan
- Engelsk emnenavn
- International Documentary
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene bygge videre på de ferdighetene de har tilegnet seg i løpet av studiet, ikke minst innen reportasjejournalistikk, idéarbeid, prosjektplanlegging, researchferdigheter og kildekritikk. Kurset og reportasjereisen må betraktes som en svenneprøve hvor sluttproduktet er studentens svennestykke. Gjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene utvikle kunnskap og ferdigheter i å drive research og fotojournalistisk arbeid i internasjonalt og fremmed miljø. De skal sette seg inn i internasjonale forhold og tilegne seg kunnskap om spesifikke land og tema.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om
- praktisk fotojournalistikk arbeid i et internasjonalt og fremmed miljø, inkludert kildevern og beskyttelse av eget arbeid, samt metoder for risiko- og sikkerhetsvurdering
- globale utviklingstrekk, med særlig vekt på krig og konflikt, fattigdom, urbanisering og migrasjon, samt klima- og miljøspørsmål
- årsaker til og konsekvenser av ulike fremstillinger av " de andre" i tekst, lyd og bilder
- kritiske perspektiver på fotojournalistisk fremstilling av verden
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre research og systematisk idéarbeid om globale forhold og utvalgte land
- kan analysere og definere problemstillinger knyttet til arbeid i ukjent miljø
- evner å koble store, overordnete tema til konkrete, journalistiske problemstillinger
- kan arbeide som fotojournalist under ukjente forhold og håndtere kritiske situasjoner som måtte oppstå
- behersker kildekritiske utfordringer i ukjente miljøer
- behersker utvikling av fortelling, komposisjon og dramaturgi for store dokumentarer til avis, magasiner, bok, utstilling og nett
- evner å reflektere over, analysere og redigere eget og andres fotojournalistiske arbeid
- evner å samarbeide med internasjonale studenter
Generell kompetanse
Studenten har
- utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet ved arbeid i ukjent miljø
- styrket sin kommunikative kompetanse i møte med grupper og individer i ukjent miljø
- styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
- styrket sin forståelse for universelle menneskerettigheter
Arbeids- og undervisningsformer
Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Dette innebærer en rekke muligheter for offentlig sektor - mer effektiv tjenesteyting, innovasjon og næringsutvikling - men også bedre kontakt med borgere og brukere. Samtidig byr digitalisering på utfordringer. Når det gjelder offentlig sektor spesielt, handler utfordringene blant annet om kompetanseheving, personvern og informasjonssikkerhet, og særlig samordning, styring og ledelse - både på tvers av sektorer og forvaltningsnivå. Studentene får i dette emnet kunnskap om digitaliseringen i offentlig sektor, herunder kunstig intelligens, algoritmer og automatisering, men det settes også søkelys på en bred forståelse av organisasjonsendring og endringsledelse. Dette for å understreke at digital transformasjon er mer enn bare digitalisering. Mens digitalisering handler om å gjøre informasjon om til data, innebærer digital transformasjon omfattende organisatoriske endringer og nye former å lede ansatte på. Det har dessuten implikasjoner på samfunnsnivå relatert til demokrati og styringsformer på makronivå. Videre får studentene innføring i hvordan planlegge, utvikle og iverksette strategier for organisasjonsutvikling og endringsarbeid. Se vil også få en oversikt over digitale verktøy for brukermedvirkning og innbyggerpåvirkning, samt kunnskap om personvern og informasjonssikkerhet. Digital transformasjon er slik sett et godt eksempel på det omfattende arbeidet med innovasjon som foregår i offentlig sektor. Emnet bruker den internasjonale, flerfaglige litteraturen innen digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse, og studerer eksempler fra privat, frivillig og offentlig sektor sett i lys av denne litteraturen.
Undervisningsspråk er norsk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen forkunnskapskrav.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- digitalisering og digital transformasjon
- hvorfor og hvordan organisasjoner endres
- koordineringsutfordringer og mulige løsninger
- ledelsens rolle i endringsprosesser
- digital påvirkning og medvirkning
- digital transformasjon i et samfunnsperspektiv
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere komplekse endringsprosesser, se og reflektere over ulike perspektiver i forståelse av strategi og endring
- ta i bruk ulike arbeidsformer og strategier i organisasjonsutvikling
- redegjøre for og drøfte utfordringer ved digital transformasjon i offentlig sektor
- sette digital transformasjon i sammenheng med innovasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige problemstillinger innenfor feltet reform, organisasjonsendring og endringsledelse
- har evne til å diskutere faglige relevante problemstillinger knyttet til digital transformasjon, organisasjonsendring og endringsledelse
- har evne til kritisk refleksjon rundt fordelene og ulempene ved digital transformasjon i organisasjoner og i samfunnet
- Kan finne informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Hjelpemidler ved eksamen
Det blir tatt i bruk ulike undervisningsformer. Undervisningen vil derfor variere mellom forelesninger, oppgaveløsning, presentasjoner, gruppe- og plenumsdiskusjoner og selvstudium. Studentene vil ved oppstart av kurset bli delt inn i grupper. Disse gruppene reflekterer over og bearbeider tema som belyses i forelesningene.
Vurderingsuttrykk
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Alle studentene skal i løpet av kurset to ganger gjennomføre og lede gruppediskusjoner. I etterkant av disse skal studentene levere et kort referat på 500-1000 ord hver.
Formålet med arbeidskravet er at studentene skal oppnå gode kunnskaper og ferdigheter i tråd med læringsutbytte i emnet.
Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere et alternativt arbeidskrav innen angitt frist.
Sensorordning
Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på 6 timer. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.