EPN

FOTO2900 Fordypningsoppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Semester Paper
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studentene skal lage en oppgave der de fordyper seg i et fotojournalistisk emne, som kan bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget for fotojournalister og -studenter. Utviklingen av fordypningsoppgaven innledes med metodeinnføring og utarbeiding av prosjektbeskrivelse. 

Oppgavens tema velges fra fotojournalistikkens fagområde.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder knyttet til journalistikk- og medieforskning
  • kunnskap om et fotojournalistfaglig emne som de ønsker å gå i dybden på

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • begrunne hvorfor et emne er interessant
  • utvikle en problemstilling
  • velge relevant metode
  • gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
  • diskutere relevans og gyldighet av egen undersøkelse og egne funn

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
  • evner å gå i dybden og strukturere et større materiale

Arbeids- og undervisningsformer

Studentene skriver oppgaven individuelt eller to og to sammen. Studenten(e) leverer innen en bestemt frist inn søknad om å få godkjent prosjektbeskrivelse. Søknaden skal inneholde problemstillinger, metoder, kildegrunnlag og en tidsplan for arbeidet.

Søknaden avgjøres av instituttlederen eller av den instituttlederen bemyndiger. Det blir lagt vekt på at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen. Veileder for fordypningsoppgaven skal normalt være en av instituttets lærere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten(e) leverer en prosjektskisse etter mal innen en bestemt frist. Skissen skal beskrive problemstillinger, metoder, kildegrunnlag og en tidsplan for arbeidet. Skissen skal godkjennes av emneansvarlig eller oppnevnt veileder. Det blir lagt vekt på at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen. Skissen må være innlevert innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. 

Ved ikke godkjent skisse, kan studenten levere en ny og forbedret utgave innen angitt frist. Ved sykdom eller annen dokumentert tvingende grunn kan det avtales egen frist med faglærer. Hvis studenten ikke overholder fristen som er gitt i kursplanen, eller fristen som er avtalt med faglærer, mister studenten retten til å gå opp til eksamen.

Vurdering og eksamen

Bokmål

Fordypningsoppgaven skal inneholde en redegjørelse for formål med arbeidet, problemstillinger og metodespørsmål, særlig valg og vurdering av kilder. Den skal ha en innholdsfortegnelse og en samlet kildeoversikt. Det kreves utførlige kildehenvisninger. Intervjukilder og andre informanter skal som hovedregel anonymiseres.

Fordypningsoppgaven legges fram i form av en skriftlig oppgave innen en fastsatt frist. Oppgaven bør være på minst 20 sider og helst ikke over 30. Dersom to skriver sammen, bør oppgaven være ca. 40 sider lang. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Eventuelle vedlegg kommer i tillegg til disse sidenormene.

De som eventuelt jobber sammen om oppgaven, får én vurdering og samme karakter. Studenter som har gyldig fravær eller ikke består ved ordinær eksamen, kan ved ny/utsatt eksamen levere en omarbeidet besvarelse. Studenter som ikke består har da krav på veiledning. Ved levering av en helt ny besvarelse tilbys ikke veiledning.

Studenter som ønsker å forbedre karakteren, må levere en helt ny besvarelse basert på en ny problemstilling ved neste ordinære eksamen. Det gis ingen veiledning ved forbedring av karakteren.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. De som eventuelt jobber sammen om oppgaven, får én vurdering og samme karakter.

Sensorordning

Fordypningsoppgaven vurderes av en kommisjon som består av veilederen og en ekstern sensor.