Programplaner og emneplaner - Student
FOTO2200 Dokumentar Norge Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Documentary Norway
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
- 
                                                    
- Pensum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            VÅR 2019
                                                        
                                                        
 
- Timeplan
- Programplan
- 
    InnledningGjennom arbeidet med dokumentarprosjektet skal studentene vise at de har grunnleggende kunnskap om reportasjejournalistikk, og at de evner å utvikle idé, planlegge, gjennomføre og presentere et komplekst reportasjeprosjekt over tid. 
- 
    Forkunnskapskravingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at studiet har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsrelger. 
- 
    LæringsutbytteKunnskaper Studenten har kunnskaper om - metoder for idéarbeid
- metoder for research på et stort, selvstendig prosjekt
- metoder for redigering av et stort bildemateriale
- presentasjon av reportasje i dokumentarformatet
 Ferdigheter Studenten kan - gjøre systematisk idé- og planarbeid for store reportasjer
- arbeide metodisk med bilder og tekst (eller andre verbalkilder) på langvarige selvstendige prosjekter
- redigere et stort materiale med bilder og mange verbalkilder
- presentere store reportasjer i et relevant format
- reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved eget arbeid
 Generell kompetanse Studenten har utviklet - selvstendighet i idéarbeid, research og planlegging av omfattende fotojournalistiske produksjoner
- evne til å arbeide selvstendig som fotojournalist i ukjente miljøer over lang tid
- evne til refleksjon over eget arbeid og forståelse for journalistisk yrkesetikk
 
- 
    Arbeids- og undervisningsformerUndervisningen vil bestå av forelesninger, individuelle oppgaver, gruppegjennomganger, selvstudium, feltarbeid, redigering og produksjon . Arbeidet med dokumentaren er organisert i de tre periodene: - Teoretisk forkurs. Her skal studenten utvikle en reportasjeidé fram til en pitch og videre til en prosjektbeskrivelse.
- Feltarbeid. Her arbeider studenten selvstendig med å samle opptak og informasjon til dokumentaren og tar kontakt med veileder etter behov.
- Redigering og produksjon . Studenten samarbeider med medstudenter og veileder om redigering av egen og medstudenters dokumentar.
 
- 
    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteterEmnet har følgende arbeidskrav: Arbeidet med reportasjeprosjektet er organisert i tre perioder. - Levering av pitch
- Levering av prosjektbeskrivelse
- Minimum 3 uker feltarbeid
- Deltakelse i felles samlinger forarbeid- og redigeringsfasen.
- Deltakelse i redigering av medstudenters dokumentarer etter anvisning fra faglærer.
- Levering av ferdig presentert dokumentar
- Levering av refleksjonsnotat
 Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha to fraværsdag i løpet av emnet. Fravær kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet. Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides to ganger og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer 
- 
    Vurdering og eksamenAlle arbeidskravene i de tre periodene teoretisk forkurs, feltarbeid, redigering og produksjon må være gjennomført og godkjent før studentene kan gå opp til avsluttende eksamen. Eksamen er en mappe bestående av tre deler: Prosjektbeskrivelsen, den produserte reportasjen og refleksjonsnotatet som er knyttet til dokumentaren. Eksamensbesvarelsen vurderes samlet. Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Kandidatene kan levere omarbeidet versjon til ny vurdering én gang. 
- 
    Hjelpemidler ved eksamenAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    VurderingsuttrykkVurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 
- 
    SensorordningDet benyttes to interne sensorer til sensurering av oppgavene.