EPN-V2

FOTO2100 Bildeteori for fotojournalister Emneplan

Engelsk emnenavn
Image Studies for Photojournalists
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gradert skal A-F.

Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen. Ved karakteren F kan studenten(e) levere omarbeidet versjon av oppgaven 1 gang.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere tiltak som er nødvendig for å ivareta barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
  • kan gjøre rede for utvikling av tjenestetilbudet i barnepalliasjon og samhandling i tverrfaglige barnepalliative team
  • kan gjøre rede for tverrfaglig organisering og samhandling mellom tjenestenivåer, og hvordan tjenestetilbud kan fungere i et gjensidig samspill mellom tjenestenivåer
  • kan kritisk vurdere smerte- og symptomhåndtering av barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander
  • kan gjøre rede for barn, ungdom og familiers rettigheter, lover og retningslinjer som regulerer helse- og omsorgstjenestene
  • kan drøfte modeller for etisk refleksjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere barn og ungdom med palliative behov og utvikle tiltaksplan i tråd med pasientforløpsmodeller
  • kan identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn, ungdom og deres familier og ivareta familienes behov for oppfølging etter barnets død
  • kan utvikle tjenestetilbud til barn og ungdom med palliative behov og deres familier sammen med andre tjenesteutøvere i tverrfaglige team
  • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk ved bruk av etiske modeller for refleksjon
  • kan identifisere og gjøre rede for lovverket og etiske utfordringer ved livsavslutning eller livsforlengende behandling
  • kan gjøre rede for tilbudet om palliasjon til de ulike aldersgruppene og til barn over 16 år som er i overgangen mellom barne- og voksenpalliasjon
  • har kjennskap til ulike profesjoners bidrag til helhetlig og god smerte- og symptomlindring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen palliasjon til barn og ungdom med utgangspunkt i fagkunnskap, forskningskunnskap og erfaringskunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen palliasjon til barn og ungdom

Læringsutbytte

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: en individuell skriftlig oppsummering av de viktigste tankene og konklusjonene i en pensumtekst på 5 sider (+/- 10%, ekskl. forside, innholdsfortegnelse og referanseliste). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal fordype seg i og kritisk analysere og drøfte en akademisk tekst.
  • Arbeidskrav 2: muntlig presentasjon av arbeidskrav 1 ca. 15 minutter, etterfølgt av diskusjon i plenum eller gruppe. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kunne formidle innholdet i en pensumtekst og bidra til faglig diskusjon kring emnets tematikker.

Arbeidskravene kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist før studenten kan framstille seg til eksamen Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Arbeids- og undervisningsformer

Målgruppa for studiet er lærarar med godkjend lærarutdanning for undervisning i grunnopplæringa.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidsmåtene veksler mellom forelesninger, filmvisninger, prosjektarbeid, gruppearbeid, seminarer, praktisk arbeid med mer. Studentene må regne med å utføre mye praktisk arbeid i grupper og individuelt. Den enkelte student må innstille seg på at det også kan være nødvendig å avsette tid til studiearbeid på ettermiddagen og kvelden.

Undervisningen er organisert slik at det både gis felles teoriforelesninger gjennom hele semesteret, samt undervisning gruppevis.

Alle emnene består av arbeidskrav som må være godkjent før man kan fremstilles seg til vurdering. Det forventes at studentene trekker med seg medieteoretisk refleksjon i det praktiske arbeidet med medieproduksjoner.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

The first part of the course is a seminar given over two non- consecutive days so that the participants have a chance to apply and reflect on the concepts. The working methods include lectures, discussions, practical workshops, as well as student presentations. Candidates are expected to actively participate in all the teaching activities, including presenting their project.

The second part of the course is related to the written paper and includes supervision two to four weeks after the seminar.

Preparations for the course

Students are encouraged to read through parts of the syllabus prior to the course to be able to participate actively in discussions.

Vurderingsuttrykk

Individual home examination, 5 hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Sensorordning

Forberedelse til emnet

Studentene forventes å lese gjennom pensumlitteraturen før de begynner på emnet for å kunne delta aktivt i diskusjoner.

Opptakskrav

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.