EPN-V2

FOTO2000 Reportage Course description

Course name in Norwegian
Reportasje
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emnets fokus er fotojournalistisk reportasje som sjanger. Studentene skaffer seg innsikt i de fotojournalistiske arbeidsmetodene knyttet til reportasje. Studentene skal videreutvikle sin evne til å arbeide som fotojournalist i redaksjon gjennom en praksisperiode.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:

    Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

  • Learning outcomes

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • sjangeren bildereportasje med bruk av videoelementer
    • flermedial fortellerteknikk og presentasjon
    • journalistikkens etiske grenser for fotografier og tekst i magasinjournalistikk
    • redaksjonelle funksjoner i regionale mediehus

    Ferdigheter

    Studenten

    • behersker idé, research og pitching for reportasje
    • kan fotografere og redigere journalistiske reportasjer
    • kan arbeide med tekst og lyd
    • behersker presentasjonsformer for magasin
    • kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved flermediale produksjoner
    • kan arbeide og samarbeide i redaksjon som fotojournalist

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har et sjangerrepertoar og evner å skille mellom og respektere sjangre
    • har utviklet selvstendighet i idearbeid, research og evnen til å planlegge kompleks fotojournalistisk produksjon
    • har utviklet sin fotojournalistiske fortellerevne
    • kan reflektere kritisk over arbeid med reportasje
    • har evnen til samarbeid og mellommenneskelig kommunikasjon i reportasjearbeidet
  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

    • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
    • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
    • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
    • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
    • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
    • hospiteringsperiode i et regionalt mediehus

    Undervisningen foregår fysisk, på campus.

  • Course requirements

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Arbeidskrav 1: En skriftlig observasjonsoppgave. Lengde 600-700 ord.
    • Arbeidskrav 2: En videoproduksjon. Omfanget av oppgaven vil variere og spesifiseres i oppgaveteksten og i veiledning med faglærer.
    • Arbeidskrav 3: En reportasje med bilder, tekst og evt. video. Omfanget av oppgaven vil variere og spesifiseres i oppgaveteksten og i veiledning med faglærer. Til oppgaven skal studenten levere en pitch og et refleksjonsnotat.
    • Arbeidskrav 4: To uker hospitering i et mediehus. Det er obligatorisk å delta i redaksjonelt arbeid i hospiteringsperioden og levere en praksisrapport etter hospiteringen.

    Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.

    Deltakelse på samlingsdagene er obligatorisk. Gruppearbeid er en viktig del av samlingene og inngår i arbeidskravene for emnet. Det er mulig å ha fire fraværsdager i løpet av emnet. Fravær utover dette kompenseres ved skriftlige tilleggsoppgaver, uansett grunnen til fraværet.

    Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang som leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer. Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

  • Assessment

    In this course, the students will acquire knowledge of research and development work of relevance to social work. They will become familiar with positions, concepts and problems in theory of science, and with social science methods and their possibilities and limitations. The students will carry out a project in groups where they explore in depth a topic of their own choosing from one of the courses in the second year of the programme. 

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge 

    The student: 

    • has broad knowledge of the links between theory of science, theory and research methods
    • has knowledge of the different positions in theory of science and the development of knowledge in social work 
    • is familiar with social science methods and their possibilities and limitations 
    • can keep up to date with research and development work of relevance to social work, at the national and international level

    Skills 

    The student: 

    • can obtain, assess and summarise relevant research and development work in a social work topic of their own choosing and present this orally and in writing
    • can carry out a limited survey that includes data collection and analysis
    • can reflect on the possibilities and limitations of various research methods  
    • can reflect on the relationship between theory and practice in knowledge development

    General competence 

    The student: 

    • has insight into professional and research ethics issues that can arise when working with knowledge development
    • can reflect on how research and development work can contribute to new ideas and innovation in the services