EPN-V2

FOTO2000 Reportage Course description

Course name in Norwegian
Reportasje
Study programme
Bachelor Programme in Photojournalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnets fokus er fotojournalistisk reportasje som sjanger. Studentene skaffer seg innsikt i de fotojournalistiske arbeidsmetodene knyttet til reportasje. Studentene skal videreutvikle sin evne til å arbeide som fotojournalist i redaksjon gjennom en praksisperiode.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser:

Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • sjangeren bildereportasje med bruk av videoelementer
  • flermedial fortellerteknikk og presentasjon
  • journalistikkens etiske grenser for fotografisk og verbal magasinjournalistikk
  • redaksjonelle funksjoner i regionale mediehus

Ferdigheter

Studenten

  • behersker idé, research og pitching for reportasje
  • kan fotografere og redigere;journalistiske reportasjer
  • kan arbeide med tekst og lyd
  • behersker presentasjonsformer for nett
  • kan reflektere over metodiske, fortellermessige og etiske trekk ved flermediale produksjoner
  • kan arbeide og samarbeide i redaksjon som fotojournalist

Generell kompetanse

Studenten

  • har et sjangerrepertoar og;evner;å skille mellom og;respektere sjangre
  • har utviklet selvstendighet i idearbeid, research og evnen til å planlegge;kompleks fotojournalistisk produksjon
  • har evnen;til effektiv fotojournalistisk kommunikasjon
  • kan reflektere kritisk over arbeid med reportasje;
  • har;evnen;til samarbeid og mellommenneskelig kommunikasjon i reportasjearbeidet

Teaching and learning methods

Den nye velferdsforvaltningen (NAV) stiller en rekke nye utfordringer for ledelse og medarbeiderskap. NAV er organisert som et likeverdig partnerskap mellom statlige og kommunale institusjoner med ulike betingelser for styring og ledelse. Dette krever innsikt og kompetanse i samhandlingsledelse, innovasjon og entreprenørskap. En sentral oppgave er å legge til rette for at medarbeidere fra ulike profesjoner og faggrupper skal kunne samarbeide effektivt for å bidra til at brukerne får god hjelp og service. Et mål med studiet er at studentene skal tilegne seg innsikt og kunnskap om egne lederferdigheter og utvikle forståelse for hvordan man som leder kan arbeide målrettet og langsiktig for å oppnå organisasjonens mål sammen med sine medarbeidere. Organisasjonslæring, samhandlingsledelse og medarbeiderskap er viktige stikkord for dette studiet.

Course requirements

Ingen forkunnskapskrav

Assessment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om og innsikt i:

  • grunnleggende teorier og forskning om ledelse
  • selvledelse og medarbeiderskap
  • samhandlingsledelse
  • endringsledelse
  • mål- og resultatstyring
  • teambygging og teamroller
  • ledelse i fagutvikling (prosjektstyring)

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og initiere endringsprosesser
  • utøve samhandlingsledelse i tverrfaglige grupper
  • bruke medarbeidersamtalen som ledelsesverktøy
  • utøve mål- og resultatoppfølging
  • formidle organisasjonens mål og oppgaver
  • gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding
  • analysere egne sterke og svake lederegenskaper

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for ledelse som relasjonell ferdighet
  • har innsikt i hvordan man som leder kan bidra til holdningsskapende arbeid
  • kan utøve etisk refleksjon om egen lederrolle
  • kan målbære organisasjonens verdier
  • har grunnleggende innsikt i henvisnings- og sitatteknikk

Permitted exam materials and equipment

Emnet er delt opp i tre bolker. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum, samt gjennomføre to individuelle arbeidskrav (se avsnittet om arbeidskrav). Undervisningsbolkene har en intensiv form og veksler mellom forelesninger og individuelle oppgaver, gruppeoppgaver, trening, studentfremlegg og plenumsdiskusjoner. Kollokvier er frivillig, og anbefales.

Grading scale

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

1. Tilstedeværelse

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i samlingene. Ved fravær over 20 % må studenten levere et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Kravet om tilstedeværelse er begrunnet i at emnet i stor grad er basert på konkrete øvelser og trening av ledelsesferdigheter og prosesslæring.

2. To individuelle skriftlige arbeidskrav

  • Arbeidskrav 1: Et notat om egne ledelseserfaringer, knyttet til pensum
  • Arbeidskrav 2: En øvelse i presentasjons/møteteknikk ved at man legger frem en strukturert presentasjon av stoff fra selvvalgt pensum

Til begge de skriftlige arbeidskravene knyttes øvelser i å gi og ta imot konstruktiv tilbakemelding.

Dersom de to skriftlige arbeidskravene ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon èn gang innen angitt frist.

Examiners

Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 48 timer. Besvarelsen skal være på 10-12 sider og følge Fakultet for samfunnsvitenskap sin mal for oppgaveskriving.

Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studentene plikter å sette seg godt inn i gjeldende regler.

Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave.