Programplaner og emneplaner - Student
FOTO1300 Fotojournalistikk, frilansarbeid og entreprenørskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Photojournalism, Freelance and Entrepreneurship
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten videreutvikle ferdighetene sine slik at de kan arbeide med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken og fungere som frilanser i et redaksjonelt miljø.
Forkunnskapskrav
Bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- redaksjonelle funksjoner i lokale mediehus
- frilansarbeid
- idéutvikling og pitching
- å planlegge, gjennomføre og presentere fotojournalistiske prosjekter
- nyhetsreportasjen som sjanger
- lover og regler som regulerer frilansvirksomhet
Ferdigheter
Studenten kan:
- praktisk nyhetsarbeid
- etablere en frilansvirksomhet
- bidra i idé- og prosjektutvikling sammen med kollegaer
- redigere og sette sammen bildeserier
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bidra til samarbeid og relasjoner i et journalistisk fagmiljø
- er forberedt til en fremtidig yrkesidentitet
- kan presentere fotojournalistikk i ulike formater avhengig av format og publikum
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:
- seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
- undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
- praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
- gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
- individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
- hospiteringsperiode i et lokalt mediehus
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire obligatoriske oppgaver: To oppgaver knyttet til praktisk fotojournalistikk, lokalavishospitering og et større reportasjeprosjekt. Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av læringsutbyttene.
Arbeidskravene i emnet er flere praktiske produksjoner. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Oppgavene skal leveres til fristen, og studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Studenter som ikke leverer til fristen får ikke godkjent arbeidskravet. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer
Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning, introduksjonsforelesninger og gjennomganger i de fotojournalistiske emnene. Det er mulig å ha totalt fire fraværsdager fra de obligatoriske samlingene i emnet. Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.
Obligatoriske samlinger og leveringsfrister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.
Alle leverte arbeidskrav blir en del av studentens mappe.
Alle arbeidskravene i emnet må være gjennomført og vurdert som godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en fire dagers individuell mappeeksamen der studenten skal sette sammen en portefølje basert på arbeidskravene i form av en nettside som presenterer studenten som fotojournalist. Nettsiden skal i tillegg til fotojournalistiske arbeider inneholde en presentasjon av studenten, CV og kontaktinformasjon. I slike oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse som benyttes. Omfang vil derfor spesifiseres/avtales i oppgaveteksten eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Studentene skal også levere et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial eller Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen, og levere en omarbeidet versjon av nettsiden til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.