EPN-V2

FOTO1300 Fotojournalistikk, frilansarbeid og entreprenørskap Emneplan

Engelsk emnenavn
Photojournalism, Freelance and Entrepreneurship
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet fokuseres det på frilansarbeid og entreprenørskap. Studenten skal videreutvikle sine fotojournalistiske ferdigheter slik at de kan arbeide som frilansere med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken. Emnet er spesifikt for fotojournaliststudentene.

Forkunnskapskrav

FOTO1200 Fotojournalistikk og nyhetsarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • redaksjonelle funksjoner i lokale mediehus
  • frilansarbeid
  • entreprenørskap og innovasjon
  • idéutvikling og pitching
  • å planlegge, gjennomføre og presentere fotojournalistiske prosjekter
  • nyhetsreportasjen som sjanger
  • lover og regler som regulerer frilansvirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • praktisk nyhetsarbeid, inkludert nyhetsreportasjen og sport
  • etablere en frilansvirksomhet
  • bidra i idé- og prosjektutvikling sammen med kollegaer
  • markedsføre og selge sine tjenester

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til samarbeid og relasjoner i et frilanskollektiv
  • er forberedt til en fremtidig yrkesidentitet

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
  • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode og produksjon
  • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire obligatoriske oppgaver: Nyhetsreportasjen, sport, lokalavishospitering og maiprosjekt.

Oppgavene skal leveres til fristen, og studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Studenter som ikke leverer til fristen får ikke godkjent arbeidskravet. Studenten har inntil tre forsøk på å få oppgavene godkjent.

Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning, introduksjonsforelesninger og gjennomganger i de fotojournalistiske emnene. Det er mulig å ha totalt fire fraværsdager fra de obligatoriske samlingene i emnet. Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.

Obligatoriske samlinger og leveringsfrister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.

Alle leverte arbeidskrav blir en del av studentens mappe.

Alle arbeidskravene i emnet må være gjennomført og minst tre av oppgavene må være vurdert som godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en fem dagers hjemmeeksamen der studenten skal sette sammen en portefølje basert på arbeidskravene i form av en nettside som presenterer studenten som fotojournalist. Nettsiden skal i tillegg til fotojournalistiske arbeider inneholde en presentasjon av studenten, CV og kontaktinformasjon. Studentene skal også levere et refleksjonsnotat.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen, og levere en omarbeidet versjon av nettsiden til sensur én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Vurderingsuttrykk

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om grunnleggende forskningsmetoder knyttet til journalistikk- og medieforskning
  • kunnskap om et fotojournalistfaglig emne som de ønsker å gå i dybden på

Ferdigheter

Studenten kan

  • begrunne hvorfor et emne er interessant
  • utvikle en problemstilling
  • velge relevant metode
  • gjennomføre en undersøkelse innen et valgt tema
  • diskutere relevans og gyldighet av egen undersøkelse og funn

Generell kompetanse

Studenten

  • har en reflekterende og kritisk holdning til vitenskapelig kunnskap
  • evner å gå i dybden og å strukturere et større materiale

Sensorordning

Studentene skriver oppgaven individuelt eller to og to sammen. Studenten(e) leverer innen en bestemt frist inn søknad om å få godkjent prosjektbeskrivelse. Søknaden skal inneholde problemstillinger, metoder, kildegrunnlag og en tidsplan for arbeidet.

Søknaden avgjøres av instituttlederen eller av den instituttlederen bemyndiger. Det blir lagt vekt på at arbeidet kan gjennomføres innenfor den gitte tidsrammen. Veileder for fordypningsoppgaven skal normalt være en av instituttets lærere.