EPN-V2

FOTO1200 Fotojournalistikk og nyhetsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Photojournalism and News - Theory and Methods
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • kritisk analysere og vurdere teorier innen fysioterapi for eldre uavhengig av etnisitet
  • kritisk analysere og vurdere bevegelse, funksjon, deltakelse og helserelatert livskvalitet innen fysioterapi for eldre
  • tolke og analysere teorier om motorisk kontroll og læring hos eldre personer

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevante teorier i analyse av bevegelse og funksjon hos eldre personer
  • anvende og kritisk reflektere over bruk av standardiserte kartleggingsinstrumenter i klinisk praksis
  • analysere og drøfte resultater fra kartlegginger av eldre personer
  • kan bruke forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og eldres kunnskap og preferanser

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk reflektere over kunnskapsgrunnlaget i fysioterapi for eldre personer
  • formidle oppdatert fagkunnskap til samarbeidspartnere og befolkningen
  • identifisere og håndterer etiske dilemmaer knyttet til vurderinger og tiltak i fysioterapi

Forkunnskapskrav

Individuell praktisk - muntlig eksamen:

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).

;

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Læringsutbytte

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 3000 ord (+/- 10 %).

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Vurdering og eksamen

  • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
  • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
  • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
  • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
  • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
  • Omsorg ved kriser
  • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
  • Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen

;

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • Minimum 10 dager yrkespraksis

Hjelpemidler ved eksamen

To sensorer vurderer hver besvarelse. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk

Emnet har 10 stp. overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema kartlegging

Sensorordning

Intern sensor vurderer alle besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av en ekstern og en intern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.