EPN-V2

FOTO1200 Photojournalism and News - Theory and Methods Course description

Course name in Norwegian
Fotojournalistikk og nyhetsarbeid
Study programme
Bachelor Programme in Photojournalism
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet fokuseres det på praktisk nyhetsjournalistikk. Studenten skal utvikle sine fotojournalistiske ferdigheter slik at de kan arbeide med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken. Emnet er starten på spesialiseringen i fotojournalistikk.

Required preliminary courses

JB1200 Innføring i journalistikk.

Bachelorstudiet i fotojournalistikk har i tillegg generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • fotojournalistiske metoder i nyhetsrapportering
  • dramaturgi og fortellerteknikk
  • fotohistorie
  • hvordan redaksjonen i et lokalt mediehus fungerer

Ferdigheter

Studenten kan:

  • avansert bruk av stillskamera til fotografering og videofilming
  • etterbehandling og arbeidsflyt for fotografier og video
  • visuell nyhetsrapportering
  • portrettfotografering

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeid som en del av en redaksjon
  • kan opptre profesjonelt i pakt med journalistisk etikk
  • kan reflektere kritisk over eget arbeid

Teaching and learning methods

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:

  • seminarer og forelesninger i plenum - faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
  • undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
  • praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode
  • gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
  • individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent

Course requirements

Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre fire obligatoriske oppgaver: Nyhetsarbeid, video, portrett og produksjon/postproduksjon.

Oppgavene skal leveres til fristen, og studenten får tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter. Studenter som ikke leverer til fristen får ikke godkjent arbeidskravet. Ikke godkjent arbeidskrav kan omarbeides en gang og leveres til ny godkjenning til frist avtalt med faglærer.

Det er obligatorisk å delta i praktisk undervisning, introduksjonsforelesninger og gjennomganger i de fotojournalistiske emnene. Det er mulig å ha totalt fire fraværsdager fra de obligatoriske samlingene i emnet. Fravær, også det som skyldes sykdom, kompenseres etter avtale med faglærer.

Studentene må få godkjent alle arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen.

Alle leverte arbeidskrav blir en del av studentens mappe.

Assessment

Eksamenen er et refleksjonsnotat der studenten skal reflektere over en journalistfaglig problemstilling knyttet til pensum og arbeidet med arbeidskravene. Omfang 2-3 sider.

Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språket i bruk, både i skrift og tale
  • har kunnskap om språket som system
  • har kunnskap om språkleg identitet, norsk som andrespråk og fleirspråkleg praksis
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege tekstar, med vekt på dialog og forteljing
  • har inngåande kjennskap til to vaksenromanar som omhandlar barndom og oppvekst

Ferdigheiter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om språk og språkutvikling i språkstimulerande arbeid og gjere greie for fagdidaktiske val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling hos elevar
  • kan bruke kunnskap om forteljinga som munnleg og skriftleg tekst i arbeid med å leggje til rette for utvikling av skriftleg og munnleg kompetanse hos elevar
  • meistrar skriftleg bokmål og kan undervise elevar i bokmål

Generell kompetanse

Studenten

  • kan finne fram til, og i, fagleg oppdaterte digitale og trykte språkressursar, til dømes ordbøker og relevante nettstader, og bruke dei som ressursar i det faglege arbeidet
  • kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i sentrale språklege emne og gjere greie for elevtilpassa fagdidaktiske val
  • kan legge til rette for at elevane utviklar og vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter