Programplaner og emneplaner - Student
FOTO1100 Fotojournalistisk teori og metode i nyhetsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Photojournalism in News Media - Theory and Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette semesteret fokuseres det på praktisk nyhetsjournalistikk. Studenten skal utvikle sine fotojournalistiske ferdigheter slik at de kan arbeide med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken. Semesteret har en del felles med journalistutdanningen, mens resten er spesifikt for fotojournaliststudentene.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- fotojournalistiske metoder i nyhetsrapportering
- fotojournalistiske metoder i retts- og kriminaljournalistikk
- offentlighetsloven og om innsyn i offentlige journaler
- redaksjonelle funksjoner i lokalavis
Ferdigheter
Studenten kan:
- avansert bruk av stillskamera
- etterbehandling og arbeidsflyt for fotografier
- praktisk nyhetsarbeid innenfor aktuelle hendelser, sport og nyhetsreportasje samt portrett
- lage multimediefortellinger med planlegging, opptak, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til hvordan en lokalredaksjon fungerer
- kan samarbeid og relasjoner i en lokalredaksjon
- har kjennskap til nyhetsjobbing i en lokalredaksjon
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:
- seminarer og forelesninger i plenum ¿ faste lærere og aktuelle gjesteforelesere
- undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
- praktisk opplæring i journalistisk og fotojournalistisk metode, herunder produksjon for avis, nettavis og TV, samt produksjon i lokalavis
- gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
- individuell oppgaveløsning med tilbakemelding fra lærer og/eller medstudent
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal gjennomføre åtte obligatoriske oppgaver/arbeidskrav, som utgjør studentenes mappe. Noen av oppgavene løses i gruppe, og andre individuelt. Studentene skal i løpet av semesteret levere produksjonsoppgaver som involverer arbeid med stillbilder, video, lyd og tekst. De skriftlige arbeidene som inngår i mappa skal ha et omfang på 2-5 sider. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av semesterplanen/emneplanen som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.
Alle obligatoriske oppgaver må være levert, og minst sju av dem godkjent, for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Studenten har maksimalt tre forsøk på å få arbeidskrav godkjent.
Vurdering og eksamen
En av produksjonsoppgavene studenten har gjennomført i løpet av semesteret og en tre-dagers hjemmeeksamen. Hjemmeeksamenen vil være en individuell teoretisk/analytisk oppgave knyttet til produksjonsoppgaven. Den teoretiske/analytiske (skriftlige) delen av eksamensbesvarelsen kan ha et omfang på inntil 10 sider.
Eksamensbesvarelsen vurderes samlet.
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det benyttes to sensorer, og for minst 50 prosent av besvarelsene skal den ene sensoren være ekstern.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen.
Pensumliste
Artikler/bøker merket med * samles i et kompendium.
Fotojournalistikk
Hurn, David og Jay, Bill: On being a photographer: a practical guide, Portland, Or.: Lenswork Publ., 2009, 145 sider (Finnes også som billig e-bok)
Kobre, Kenneth: Photojournalism, the professionals¿ approach . Focal Press 2017. (7 utg.) kap. 1 ¿ 15, kap 17 og Special Section: Digital Darkroom. (441 s.)
Wessel-Aaas, Jon (2016): Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk, Oslo: Cappelen Damm Akademiske. (89 sider)
I alt: 675 sider
Journalistisk teori og metode
Allern, Sigurd (1997): Når kildene byr opp til dans. Et søkelys på profesjonelle kildeorganisasjoners mediestrategier og nyhetsinnflytelse. Oslo: Pax, følgende utdrag s.40¿84, 85¿139, 182¿219. (135 s).
Handgaard, Brynjulf (2008): Intervjuteknikk for journalister. Gyldendal Akademisk, kapitlene 13-16 (50 s).
Njaastad, Olav (2010): TV-reportasjen Oslo: Gyldendal Norsk Forlag (163 s).
*Ottosen, Rune (2008): «Mediene og justismord». I Anders Bratholm og Ståle Eskeland (red): Justismord og rettssikkerhet, s. 193¿215. Oslo: Universitetsforlaget. (23 s).
*Slettan, Svein og Øie, Toril M (1997): Forbrytelse og straff: Lærebok i strafferett. Oslo: Tano Aschehoug. (72 s).
* Uglevik, Thomas (2011): Fengslets maktfaktorer. I Fangenes friheter, makt og motstand i et norsk fengsel. Oslo: Universitetsforlaget (56 s).
I alt 499 sider
Norsk språk og stil
Forr, Gudleiv (2004): «Språk og makt i politikken». Språknytt nr. 3¿4/2004, s. 4¿7. URL: http://www.sprakrad.no/nb-no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2004
/Spraaknytt_2004_3_4/Forr/
[Lesedato: 5.11.2010] (4 sider).
Lippe, Berit von der (2004): «Synlig og usynlig kjønnsretorikk. Streiftog inn i medielandskapet.» Språknytt nr. 3¿4/2004, s. 26¿29. URL:
http://www.sprakrad.no/nb-no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2004/
Spraaknytt_2004_3_4/Vonderlippe/
[Lesedato: 5.11.2010] (4 sider).
Roksvold, Thore og Julie Fabricius (2008): Anvendt retorik. Tag sproget i munden (3. utgave). København: Akademisk forlag. S. 91¿103 og 112¿144 (45 s.)
* Vestad, Jon Peder og Bjarte Alme (2002): Mediespråk . Oslo: Det Norske Samlaget, s. 85¿111 (26 s.)
I alt: 79 sider
Medier og samfunn
*Brochmann,Grete: Innvandring og det flerkulturelle Norge(2010). Det norske samfunn. Ivar Frønes og Lise Kjølsrød. Gyldendal.6 utg.(18 s)
* Eide, Bernt (2008): Ta barna. I Eide og Aanesen Nasjonens barn. Oslo: Conflux forlag (44 s).
* Hammer, Anders Sømme : Seks år på jobb i Afghanistan. I Den lengste krigen. Mediedekning av krigen i Afghanistan¿ av Elisabeth Eide og Rune Ottosen (red.) Abstrakt forlag AS 2013 (12.s)
Høstmælingen, Njål (2010): Hva er menneskerettigheter? Oslo: Universitetsforlaget (122 s).
*Oltedal,Audgunn og Andreas Ytterstad: Journalistrollen og etikk. Om spenninger i forståelsen av journalistrollen. I Norske medier- journalistikk, politikk og kultur. Gyldendal Damm Høyskoleforlaget 2012(27 s)
* Sejersted, Francis (1999): Hvorfor ytringsfrihet? I Ytringsfrihetskommisjonen: Ytringsfrihed bør finde Sted. kapittel 2. NOU 1999:27 (24 s).
*Smith, Lucy(2012):: FNs konvensjon om barnets rettigheter. Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge 2.utgave Njål Høstmælingen,Elin Saga Kjørholt, Kirsten Sandberg. Universitetsforlaget ( 13 sider).
*Sjue,Finn: Lund-rapporten-den endelige sannhet?(2008): Overvåket Ronald Bye, Finn Sjue Gyldendal(11 s)
I alt: 271 sider
Totalt 1524 sider
(Pensumliste ajour: 1. desember 2016)