Programplaner og emneplaner - Student
FOTO1100 Fotojournalistisk teori og metode i nyhetsarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Photojournalism in News Media - Theory and Methods
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fotojournalistikk
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette semesteret fokuseres det på praktisk nyhetsjournalistikk. Studenten skal utvikle sine fotojournalistiske ferdigheter slik at de kan arbeide med de vanligste emnene innenfor fotojournalistikken. Semesteret har en del felles med journalistutdanningen, mens resten er spesifikt for fotojournaliststudentene.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskaper om:
- fotojournalistiske metoder i nyhetsrapportering
- fotojournalistiske metoder i retts- og kriminaljournalistikk
- offentlighetsloven og om innsyn i offentlige journaler
- redaksjonelle funksjoner i lokalavis
Ferdigheter
Studenten kan:
- avansert bruk av stillskamera
- etterbehandling og arbeidsflyt for fotografier
- praktisk nyhetsarbeid innenfor aktuelle hendelser, sport og nyhetsreportasje samt portrett
- lage multimediefortellinger med planlegging, opptak, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- har kjennskap til hvordan en lokalredaksjon fungerer
- kan samarbeid og relasjoner i en lokalredaksjon
- har kjennskap til nyhetsjobbing i en lokalredaksjon
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis består av to delemner:
- Introduksjon til sosialt arbeids teori.
- Praksisstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Delemne 2: Praksisstudium
Det stilles følgende krav til forkunnskaper før praksisstudiet i første studieår: For å kunne gå ut i praksis må studenten ha bestått eksamen i Samfunnsvitenskapelige emner (15 stp.) eller ha bestått Velferdsrett (10 stp.) og Innføring i psykologiske grunnbegreper (5 stp.). I tillegg må studenten ha fått godkjent krav om tilstedeværelse på obligatoriske fagseminar som er lagt før praksis i emnet Introduksjon til sosialt arbeids teori og praksis .
Vurdering og eksamen
Delemne 1: Introduksjon til sosialt arbeidsteori
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- helhetsperspektivet i sosialt arbeid
- etisk grunnlagsteori og yrkesetisk grunnlagsdokument for sosialarbeidere
- utviklingsøkologisk perspektiv og sosiale nettverk
- Empowerment og brukerperspektiv
- mestring og salutogenetisk perspektiv
- majoritets- og minoritetsrelasjoner i sosialt arbeid
- den historiske utviklingen av faget sosialt arbeid
- sosialt arbeid på individ-, gruppe- og lokalsamfunnsnivå
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for sentrale perspektiver og kunnskapsbaser i sosialt arbeid
- anvende disse i en analyse og drøfting av et kasus som representerer utfordringer sosialarbeidere kan møte i yrkesrollen
- anvende enkle kommunikasjonsferdigheter i en samtale hvor fokus er på å etablere en god relasjon
- anvende relevant sosialfaglig teori gjennom endringsprosessens ulike faser og stadier
- strukturere en skriftlig oppgave ut fra grunnleggende form- og innholdskrav som gjelder for bachelorstudiet
- finne frem i og anvende noen av læringssenterets ressurser
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor emnet sosialt arbeid (Problembasert Læring)
- samarbeide, planlegge og løse oppgaver sammen med andre studenter i basisgruppen
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over enkle faglige og etiske problemstillinger som er relevante for sosialt arbeids praksis
- viser begynnende kritisk refleksjon over følelsesmessige og kognitive sider ved seg selv og andre, og egen og andres evne til empatiske kompetanse
- viser forståelse og respekt for ulike perspektiver, verdisyn og livsformer
- kan reflektere over hvordan sosialarbeidere kan bistå brukere i en myndiggjøringsprosess
Delemne 2: Praksisstudium
Sosialt arbeid utøves på mange arenaer, og praksisplassene er varierte. Læringsutbytte vil derfor også være litt forskjellig.
Kunnskap
Etter fullført praksisstudium har studenten
- kunnskap om hvordan en velferdsorganisasjon/tjenestetilbud er utformet
- innsikt i sosiale utfordringer/problemer tilknyttet eget praksisfelt
- erfaringer med hvordan kommunikasjon praktiseres av profesjonelle sosialarbeidere i møte med brukere
- innblikk i tverrprofesjonelt samarbeid
- kjennskap til forholdet mellom det personlige, private og profesjonelle i møtet med brukere
- kunnskap om hva studentveiledning er og betydningen av veiledning for refleksjon og læring
Ferdigheter
Etter fullført praksisstudium kan studenten
- utarbeide en individuell læringsplan
- anvende noen basiskunnskaper om kommunikasjon i direkte kontakt med brukere/kollegaer
- reflektere over egen fagutøvelse i praksis, i veiledning og på praksisstedet
- reflektere over egne erfaringer og knytte disse til relevante teoretiske perspektiver og etiske utfordringer i sosialt arbeid
Generell kompetanse
Studenten har
- økt bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
- kjennskap til hvordan sosialt arbeid kan utøves på ulike arenaer
- kjennskap til hva tverprofesjonelt samarbeid kan innebære