EPN

FORSK8000 Forskerlinjeprosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Health Science Research Project
Studieprogram
Forskerlinje i helsevitenskap
Omfang
45.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

FORSK8000 Forskerlinjeprosjekt, 45 stp. er et selvstendig, avgrenset forskningsarbeid tilknyttet en forskningsgruppe ved fakultet for helsevitenskap. Forskerlinjeprosjektet bygger normalt på masteroppgaveprosjektet, og skal munne ut i et manuskript som er klart til innsending som artikkel til et vitenskapelig, engelskspråklig tidsskrift, samt en sluttrapport for prosjektet.

 

Ved senere opptak til ph.d. kan artikkelen i forskerlinjeprosjektet etter søknad inngå som del av avhandlingsarbeidet.

 

Forskerlinjestudenten kan normalt påbegynne forskerlinjeprosjektet i det som utgjør 3. semester ved ordinært masterprogram, og jobber videre med det sommeren etter avsluttet masterstudium og et ekstra høstsemester. Avsluttende vurdering skjer normalt ved utgangen av det ekstra høstsemesteret.

Forkunnskapskrav

Alle emner i opplæringsdelen på forskerlinjen må være bestått og masteroppgaven på ordinært program må være levert til sensur før studenten kan levere artikkelen til godkjentvurdering og sluttrapporten til sensur.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet og kan kritisk vurdere kunnskapsfronten innenfor sitt spesielle forskningsfelt

  • kjenner til kvalitetskravene og prosessene for publisering innen helsevitenskapelig forskning

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan formulere problemstillinger, planlegge og gjennomføre et helsevitenskapelig forskningsprosjekt

  • kan begrunne valg av relevante design og metoder

  • kan anvende metodiske verktøy på en selvstendig måte

  • kan gjennomføre selvstendig datainnsamling og –analyse

  • kan reflektere over komplekse faglige spørsmål innenfor sitt prosjekt

  • kan tolke helsevitenskapelige data og anvende vitenskapelig litteratur

  • har et språklig kompetansenivå som er tilstrekkelig for å kunne publisere vitenskapelige publikasjoner på engelsk

  • kan utøve sin forskning i tråd med forskningsetiske retningslinjer

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har en utviklet evne til kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere egne og andres forskningsresultater/publikasjoner

  • kan diskutere relevante etiske problemstillinger i sitt forskningsprosjekt

  • har oversikt over nasjonale og internasjonale formidlingskanaler innenfor sitt forskningsområde

  • kan formidle egne forskningsprosjekter og forskningsresultat i relevante formidlingskanaler

  • kan delta konstruktivt i faglige debatter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer er deltakelse på forskerlinjeseminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i forskningsgruppens aktiviteter, veiledning og selvstudier. Det forventes aktiv deltakelse på en internasjonal konferanse. Studenten har rett til samlet 21 timer veiledning i løpet av forskerlinjen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • 100% oppmøte på et 2 dagers oppstartseminar med tilhørende presentasjon av egen prosjektbeskrivelse

  • oppmøte på minimum 2 av 3 forskerlinjeseminarer à 1 dag med tilhørende presentasjon av eget arbeid

  • deltakelse på forskningsgruppemøter (minimum 5 møter)

  • deltakelse på minimum 10 timer veiledning

  • Individuelt, skriftlig forskerlinjeprosjekt i form av en artikkel (publiserbart manuskript med omfang og utforming etter valgte tidsskrift)

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen over 1 uke i form av en individuell sluttrapport etter gitte føringer. Samlet omfang på rapporten ca. 1500 ord.

 

Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av sluttrapporten èn gang

innen 2 uker.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Én sensor må være ekstern.

 

En veileder kan ikke være sensor for oppgaver til studenter hun/han har veiledet.