Programplaner og emneplaner - Student
FORK1500 Engelsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 10.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Anbefalte forkunnskaper
A list of reference aids allowed will be published on our website.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Læringsmålene
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Læringsutbytte Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon.
- Kandidaten har kunnskap om akademisk skriving og engelsk fagspråk.
- Kandidaten kjenner til hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
Ferdigheter
- Kandidaten kan skrive klart og grammatisk korrekt.
- Kandidaten kan lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster.
- Kandidaten kan bruke engelsk fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike ingeniørrelevante sammenhenger og formål.
- Kandidaten kan skrive resonnerende tekster, slik som drøftinger og utredninger.
- Kandidaten kan skrive ulike typer funksjonelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon, slik som brev, søknader, e-post, notater, instruksjoner, sammendrag - av egne og andres tekster - og presentasjoner, med god sammenheng, struktur og flyt.
- Kandidaten kan planlegge, strukturere og holde presentasjoner og instruksjoner.
Generell kompetanse
- Kandidaten kan på en selvstendig måte uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
- Kandidaten kan forstå og arbeide kritisk med engelskspråklige kilder og bruke slike kilder på en etterrettelig måte.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
I tillegg til de obligatoriske oppgavene, blir det opptil 15 korte skrive-for-å-lære oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
International Economics as a subject is concerned with effects of economic relations among nations. This is particularly relevant for small open economies like Norway. The first part of the course covers international trade theory. Why do nations trade, and what effects does this have on the domestic economy. Next, trade policy is analyzed. Why do some nations want to restrict the volume of trade, and what economic effects does this have on domestic efficiency and income distribution. Finally, the course will cover open economy macroeconomics, in particular stabilization policies under different exchange rate regimes.
Vurdering og eksamen
No prerequisites.
Hjelpemidler ved eksamen
Knowledge
The student
- can describe the development of trade theory over time, from Smith/Ricardo, via Heckscher-Ohlin to modern trade theory based on imperfect competition
- knows how international trade affects economic growth and resource allocation domestically and internationally
- knows how international trade affects distribution of income
- knows which instruments are used in international trade policy and how these affect welfare
- is familiar with relevant models of economic integration
- is familiar with theories of exchange rate determination
- is familiar with stabilization policies in open economies under various exchange rate regimes
Skills
The student
- can show welfare effects of international trade graphically
- can use algebra to derive changes in distribution of income following international trade
- can show the effects of trade policy instruments graphically
- can use models to describe effects of stabilization policies
Competence
The student
- can reflect critically about current topics in international economic relations
Vurderingsuttrykk
About 50 hours of teaching and exercises.
Sensorordning
No course requirements.
Emneansvarlig
Individual written 4-hour exam will be held at the end of the semester.
Emneoverlapp
Letter grading A-F.