EPN

FORK1500 Engelsk Emneplan

Engelsk emnenavn
English
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
10.0 Prosent av forkurs
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen ut over opptakskrav

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Læringsmålene

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Læringsutbytte Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten har kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon.
  • Kandidaten har kunnskap om akademisk skriving og engelsk fagspråk.
  • Kandidaten kjenner til hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser. 

Ferdigheter

  • Kandidaten kan skrive klart og grammatisk korrekt. 
  • Kandidaten kan lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster.
  • Kandidaten kan bruke engelsk fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike ingeniørrelevante sammenhenger og formål.
  • Kandidaten kan skrive resonnerende tekster, slik som drøftinger og utredninger.
  • Kandidaten kan skrive ulike typer funksjonelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon, slik som brev, søknader, e-post, notater, instruksjoner, sammendrag - av egne og andres tekster - og presentasjoner, med god sammenheng, struktur og flyt.
  • Kandidaten kan planlegge, strukturere og holde presentasjoner og instruksjoner. 

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan på en selvstendig måte uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
  • Kandidaten kan forstå og arbeide kritisk med engelskspråklige kilder og bruke slike kilder på en etterrettelig måte.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

I tillegg til de obligatoriske oppgavene, blir det opptil 15 korte skrive-for-å-lære oppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.

  • En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

  1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca 2-5 sider som teller 40%
  2. Individuell skriftlig eksamen på fire timer som teller 60%

De to delene av eksamen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler må vurderes til bestått for at eksamen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Pavel Zemliansky

Emneoverlapp

Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole, og mot enkelte emner fra tidligere versjoner av forkurset. Ingen kjente emner gir full overlapp.