Studieinfo emne FORK1500 2022 HØST
FORK1500 Engelsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- English
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 10.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST
2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen ut over opptakskrav
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Læringsmålene
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Læringsutbytte Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon.
- Kandidaten har kunnskap om akademisk skriving og engelsk fagspråk.
- Kandidaten kjenner til hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
Ferdigheter
- Kandidaten kan skrive klart og grammatisk korrekt.
- Kandidaten kan lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster.
- Kandidaten kan bruke engelsk fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike ingeniørrelevante sammenhenger og formål.
- Kandidaten kan skrive resonnerende tekster, slik som drøftinger og utredninger.
- Kandidaten kan skrive ulike typer funksjonelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon, slik som brev, søknader, e-post, notater, instruksjoner, sammendrag - av egne og andres tekster - og presentasjoner, med god sammenheng, struktur og flyt.
- Kandidaten kan planlegge, strukturere og holde presentasjoner og instruksjoner.
Generell kompetanse
- Kandidaten kan på en selvstendig måte uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
- Kandidaten kan forstå og arbeide kritisk med engelskspråklige kilder og bruke slike kilder på en etterrettelig måte.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
I tillegg til de obligatoriske oppgavene, blir det opptil 15 korte skrive-for-å-lære oppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.
- En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
- En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
- Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
- En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.
Vurdering og eksamen
Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca 2-5 sider som teller 40%
- Individuell skriftlig eksamen på tre timer som teller 60%
De to delene av eksamen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler må vurderes til bestått for at eksamen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Del 2: Ordbok
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Pavel Zemliansky
Emneoverlapp
Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole, og mot enkelte emner fra tidligere versjoner av forkurset. Ingen kjente emner gir full overlapp.