Programplaner og emneplaner - Student
FORK1400 Teknologi og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory Course in Technology and Society
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 10.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er i stor grad basert på prosjektarbeid, og kandidaten skal i løpet av kurset levere flere større, skriftlige arbeider. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering, blant annet kjennskap til hvordan lover og forskrifter utvikles og brukes.
- har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeids- og næringsliv fungerer.
- har kunnskap om vitenskapelige prinsipper.
- har kunnskap om normativ og anvendt etikk.
- har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
- har kunnskap om samspillet mellom samfunn, teknologi, økonomi og miljø
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan vurdere og diskutere enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
- kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv.
- kan gjøre greie for den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
- kan bruke etiske prinsipper i vurderinger og valg
Generell kompetanse:
Kandidaten
- forstår betydningen av et helhetlig perspektiv på teknologi, blant annet som grunnlag for samfunnsengasjement.
- forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- Tre individuelle, skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-4 sider. Den ene besvarelsen er en tverrfaglig oppgave som gjennomføres i samarbeid med Norsk.
- To skriftlige besvarelser i gruppe. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde ca. 5-6 sider. Begge oppgavene er tverrfaglige prosjekter som gjennomføres i samarbeid med Norsk.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
No formal requirements over and above the admission requirements.
Vurderingsuttrykk
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- in-depth knowledge of a contemporary topic in cybersecurity and/or information privacy
- deepened insight into cybersecurity technology, security vulnerabilities, information privacy and cybersecurity theory and practice and the societal relevance thereof
- cross-disciplinary insights into how information security interfaces with other disciplines and specializations (e.g. security usability, AI-empowered security, quantum security, IoT and cloud security)
Skills
On successful completion of this course the student can:
- systematically and independently search for, classify and review scientific literature using publication databases
- plan, write and present a scientific article or technical report following the IMRAD structure
- explain and critically review the topic orally in a presentation
- provide constructive peer review for scientific and technical papers to peer students
- write a review or argumentative article about a cybersecurity topic
General Competence
On successful completion of this course the student can:
- find and filter scientific literature in advanced topics in cybersecurity and related areas
- critically assess state-of-the-art literatures in cybersecurity and related areas
- present complex topics to a broad audience. Both orally and in writing
Sensorordning
- Individual reading assignments
- Individual literature search work
- Individual writing assignments
- Seminar meetings including mini lectures, group discussions, student presentations group feedback sessions
- Written peer review assignments
Emneansvarlig
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- delivery of a written report (3000 words, +/- 10%)
- delivery of two rounds peer reviews
- mid-term presentation of literature search
Emneoverlapp
The examination consists of two parts:
1. An individual written article between 5000 and 10000 words. The article counts 60% towards the final grade.
2. A 20-minute individual presentation. The oral exam counts 40% towards the final grade.
Each part must be passed with at least E to pass examination.
Part 1 of the exam can be appealed, part 2 of the exam cannot be appealed.
New/postponed exam
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.