EPN-V2

FORK1400 Teknologi og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Technology and Society
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
10.0 Prosent av forkurs
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er i stor grad basert på prosjektarbeid, og kandidaten skal i løpet av kurset levere flere større, skriftlige arbeider. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering, blant annet kjennskap til hvordan lover og forskrifter utvikles og brukes.
  • har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeids- og næringsliv fungerer.
  • har kunnskap om vitenskapelige prinsipper.
  • har kunnskap om normativ og anvendt etikk.
  • har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
  • har kunnskap om samspillet mellom samfunn, teknologi, økonomi og miljø

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan vurdere og diskutere enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
  • kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv.
  • kan gjøre greie for den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
  • kan bruke etiske prinsipper i vurderinger og valg

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • forstår betydningen av et helhetlig perspektiv på teknologi, blant annet som grunnlag for samfunnsengasjement.
  • forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • Tre individuelle, skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-4 sider. Den ene besvarelsen er en tverrfaglig oppgave som gjennomføres i samarbeid med Norsk.
  • To skriftlige besvarelser i gruppe. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde ca. 5-6 sider. Begge oppgavene er tverrfaglige prosjekter som gjennomføres i samarbeid med Norsk.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

No formal requirements over and above the admission requirements.

Vurderingsuttrykk

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student has:

  • in-depth knowledge of a contemporary topic in cybersecurity and/or information privacy
  • deepened insight into cybersecurity technology, security vulnerabilities, information privacy and cybersecurity theory and practice and the societal relevance thereof
  • cross-disciplinary insights into how information security interfaces with other disciplines and specializations (e.g. security usability, AI-empowered security, quantum security, IoT and cloud security)

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • systematically and independently search for, classify and review scientific literature using publication databases
  • plan, write and present a scientific article or technical report following the IMRAD structure
  • explain and critically review the topic orally in a presentation
  • provide constructive peer review for scientific and technical papers to peer students
  • write a review or argumentative article about a cybersecurity topic

General Competence

On successful completion of this course the student can:

  • find and filter scientific literature in advanced topics in cybersecurity and related areas
  • critically assess state-of-the-art literatures in cybersecurity and related areas
  • present complex topics to a broad audience. Both orally and in writing

Sensorordning

  • Individual reading assignments
  • Individual literature search work
  • Individual writing assignments
  • Seminar meetings including mini lectures, group discussions, student presentations group feedback sessions
  • Written peer review assignments

Emneansvarlig

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • delivery of a written report (3000 words, +/- 10%)
  • delivery of two rounds peer reviews
  • mid-term presentation of literature search

Emneoverlapp

The examination consists of two parts:

1. An individual written article between 5000 and 10000 words. The article counts 60% towards the final grade.

2. A 20-minute individual presentation. The oral exam counts 40% towards the final grade.

Each part must be passed with at least E to pass examination.

Part 1 of the exam can be appealed, part 2 of the exam cannot be appealed.

New/postponed exam

In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.