Programplaner og emneplaner - Student
FORK1400 Teknologi og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory Course in Technology and Society
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 10.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er i stor grad basert på prosjektarbeid, og kandidaten skal i løpet av kurset levere flere større, skriftlige arbeider. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering, blant annet kjennskap til hvordan lover og forskrifter utvikles og brukes.
- har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeids- og næringsliv fungerer.
- har kunnskap om vitenskapelige prinsipper.
- har kunnskap om normativ og anvendt etikk.
- har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
- har kunnskap om samspillet mellom samfunn, teknologi, økonomi og miljø
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan vurdere og diskutere enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
- kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv.
- kan gjøre greie for den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
- kan bruke etiske prinsipper i vurderinger og valg
Generell kompetanse:
Kandidaten
- forstår betydningen av et helhetlig perspektiv på teknologi, blant annet som grunnlag for samfunnsengasjement.
- forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
;
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen;består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- Én muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 2-4 studenter pr. gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
- Tre individuelle, skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-4 sider.
- Én skriftlig besvarelse i gruppe. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde ca. 5-6 sider. Oppgaven er et tverrfaglig prosjekt som gjennomføres i samarbeid med Norsk.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.
;
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.;
Vurderingsuttrykk
Language of instruction: Norwegian
In this course, the students will learn about the metabolism of energy and nutrients. It deals with the sources and functions of important macro and micronutrients, with emphasis on the background for recommending intake of nutrients, in addition to food groups and their content of nutrients. Students will also learn to calculate the content of nutrients in an example diet using an appropriate tool.
Sensorordning
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as healthcare personnel.
Emneansvarlig
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can discuss energy metabolism and its regulation mechanisms
- can explain the function and conversion of and the need for macro and micronutrients
- can discuss common nutritional challenges in various groups of the society
- can discuss advantages and disadvantages within dietary assessment methods
Skills
The student
- can assess the nutritional content of food products and compare different food groups’ contribution to the overall diet
- can calculate and assess the content of nutrients and energy in relation to needs using appropriate tools
General competence
- The student can assess and present problems, reasoning and conclusions related to the conversion of energy and nutrients
Emneoverlapp
Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole, og mot enkelte emner fra tidligere versjoner av forkurset. Ingen kjente emner gir full overlapp.