EPN-V2

FORK1400 Teknologi og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Technology and Society
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
10.0 Prosent av forkurs
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er i stor grad basert på prosjektarbeid, og kandidaten skal i løpet av kurset levere flere større, skriftlige arbeider. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering, blant annet kjennskap til hvordan lover og forskrifter utvikles og brukes.
  • har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeids- og næringsliv fungerer.
  • har kunnskap om vitenskapelige prinsipper.
  • har kunnskap om normativ og anvendt etikk.
  • har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
  • har kunnskap om samspillet mellom samfunn, teknologi, økonomi og miljø

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan vurdere og diskutere enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
  • kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv.
  • kan gjøre greie for den betydning globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
  • kan bruke etiske prinsipper i vurderinger og valg

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • forstår betydningen av et helhetlig perspektiv på teknologi, blant annet som grunnlag for samfunnsengasjement.
  • forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.

;

    Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen;består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

    • Én muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 2-4 studenter pr. gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
    • Tre individuelle, skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-4 sider.
    • Én skriftlig besvarelse i gruppe. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde ca. 5-6 sider. Oppgaven er et tverrfaglig prosjekt som gjennomføres i samarbeid med Norsk.

    Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen på 4 timer.

    ;

    Eksamensresultat kan påklages.

    Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt.;

    Vurderingsuttrykk

    Language of instruction: Norwegian

    In this course, the students will learn about the metabolism of energy and nutrients. It deals with the sources and functions of important macro and micronutrients, with emphasis on the background for recommending intake of nutrients, in addition to food groups and their content of nutrients. Students will also learn to calculate the content of nutrients in an example diet using an appropriate tool.

    Sensorordning

    The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as healthcare personnel.

    Emneansvarlig

    After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

    Knowledge

    The student 

    • can discuss energy metabolism and its regulation mechanisms 
    • can explain the function and conversion of and the need for macro and micronutrients
    • can discuss common nutritional challenges in various groups of the society
    • can discuss advantages and disadvantages within dietary assessment methods

    Skills 

    The student 

    • can assess the nutritional content of food products and compare different food groups’ contribution to the overall diet
    • can calculate and assess the content of nutrients and energy in relation to needs using appropriate tools

    General competence

    • The student can assess and present problems, reasoning and conclusions related to      the conversion of energy and nutrients

    Emneoverlapp

    Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole, og mot enkelte emner fra tidligere versjoner av forkurset. Ingen kjente emner gir full overlapp.