EPN

FORK1400 Teknologi og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Technology and Society
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
10.0 Prosent av forkurs
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er i stor grad basert på prosjektarbeid, og kandidaten skal i løpet av kurset levere flere større, skriftlige arbeider. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om demokrati og samfunnets organisering
  • har kjennskap til hvordan private og offentlige organisasjoner i arbeidslivet fungerer
  • har kjennskap til lover og forskrifter, og hvordan disse utvikles og brukes.
  • har kunnskap om hva som karakteriserer teknologiutviklingen historisk og geografisk.
  • har kunnskap om teknologi som grunnlag for samfunnsengasjement og samspillet mellom teknologi, samfunn, økonomi og miljø.

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan vurdere og diskutere, muntlig og skriftlig, enkle teknologiske produkter og prosesser, og deres konsekvenser for samfunn og miljø.
  • kan gjøre greie for sentrale utviklingstendenser og hovedstrukturen i norsk næringsliv, og drøfte den betydningen globalisering og kulturforskjeller har for teknologi, nærings- og samfunnsutvikling.
  • kan gjøre greie for prinsipper for samfunnsvitenskapelig tenking.
  • kan bruke etiske prinsipper i sine vurderinger og valg.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • forstår betydningen av ikke-tekniske ferdigheter i sitt arbeid med teknologiske løsninger.
  • forstår betydningen av innovasjon og entreprenørskap.
  • forstår betydningen av samarbeid og tverrfaglighet.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • Én muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 2-4 studenter pr. gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
  • Én fire-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.

Vurdering og eksamen

1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:

  • To individuelle skriftlige besvarelser. Lengde: Ca. 2-4 sider.
  • Én skriftlige besvarelser i gruppe. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5-6 sider. Oppgaven er et tverrfaglig prosjekt som gjennomføres i samarbeid med Kommunikasjon og norsk.

2) Individuell skriftlig eksamen på 4 timer som teller 60%.

 

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Begge deleksamener må være vurdert til karakteren E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emne.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

1) Mappevurdering: Alle tilgjengelig hjelpemidler som er i tråd med gjeldende reglement og retningslinjer vedrørende fusk og forsøk på fusk, samt Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-5 .

2) Individuell eksamen: Ingen hjelpemidler tillatt. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig

Emneansvarlig

Heidi Heilevang Fauske

Emneoverlapp

Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole, og mot enkelte emner fra tidligere versjoner av forkurset. Ingen kjente emner gir full overlapp.