EPN

FORK1320 Norsk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Norwegian
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
20.0 Prosent av forkurs
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på norsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan kommunikasjon tilpasses situasjon, mål og mottaker.
  • har kunnskap om grunnleggende prosjektteori.
  • kjenner til betydningen av lesing for egen språkutvikling.
  • kjenner til ulike sjangre innen sakprosa og skjønnlitteratur, og kjenner til hvordan litteratur kan lære oss noe om samfunnsutviklingen før og nå.
  • kjenner til grunnleggende utviklingstrekk innen språkhistorien som kaster lys over dagens utfordringer innen språk og kommunikasjon.
  • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan definere kommunikasjonsmål og tilpasse nivå og form på det som skal formidles til mottaker i den aktuelle situasjonen.
  • kan skrive klart og språklig korrekt.
  • kan skrive og strukturere resonnerende tekster slik som drøftinger og utredninger.
  • kan utforme klare, målrettede og brukervennlige funksjonelle tekster som blant annet rapporter, prosjektdokumenter, sammendrag, notater, brev, e-poster og møtedokumenter.
  • kan analysere bruk av retoriske virkemidler i sakprosa og skjønnlitteratur, og kan selv benytte god argumentasjon.
  • kan planlegge, strukturere og gjennomføre muntlige presentasjoner.
  • kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.

 

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • forstår betydningen kommunikasjon og skriftlig kompetanse har for faglig og akademisk utvikling, og for arbeidet som ingeniør.
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
  • kan arbeide med fagstoff på en kritisk, analytisk og systematisk måte. 
  • kan bruke egnede strategier for å lese, ta notater og utvikle begrepsforståelse.
  • kan samarbeide effektivt i grupper.
  • kan innhente informasjon fra ulike kilder og bruke dem kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig.

 

     

      Arbeids- og undervisningsformer

      Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

      Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

      Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

      • En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave, med 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student.
      • Tre individuelle skriftlige besvarelser. Lengde ca. 2-5 sider.
      • To skriftlige besvarelser i gruppe. Lengde ca. 4-6 sider. Den ene besvarelsen er et tverrfaglig prosjekt som gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.

      Vurdering og eksamen

      Individuell skriftlig eksamen på fem timer.

      Eksamensresultat kan påklages.

      Hjelpemidler ved eksamen

      Ordbøker.

      Vurderingsuttrykk

      Gradert skala A-F

      Sensorordning

      En intern sensor, pluss en intern klagesensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

      Emneansvarlig

      Heidi Heilevang Fauske

      Emneoverlapp

      Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte. Det samme gjelder FORK 1300 Kommunikasjon og norsk.