Studieinfo emne FORK1300 2020 HØST
FORK1300 Kommunikasjon og norsk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory Course in Communication and Norwegian
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 25.0 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
- kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
- har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
- kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
- kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
- kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
- kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
- kan kommunisere effektivt i grupper.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
- kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
- Én rapport som skal skrives på norsk. Gruppeoppgave. 3-5 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
- Ett refleksjonsnotat som skal skrives på engelsk. Individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
- Én fem-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.
Vurdering og eksamen
Eksamen våren 2021:
Individuell skriftlig hjemmeeksamen (5 timer)
Eksamensresultat kan påklages.
[Eksamen tidligere:]
1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:
-
Tre individuelle skriftlige besvarelser, hvorav én på engelsk. Lengde: Ca. 2-5 sider
-
To skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på norsk og én på engelsk. Lengde: Ca. 4-6 sider. Besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt og gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.
2) Individuell skriftlig eksamen på fem timer som teller 60%
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Eksamensresultat kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler våren 2021:
Alle hjelpemidler, men det presiseres at eksamensbesvarelsen skal være et selvstendig arbeid og at kommunikasjon og samarbeid med andre ikke er tillatt.
[Hjelpemidler tidligere:]
1) Alle tilgjengelig hjelpemidler som er i tråd med gjeldende reglement og retningslinjer vedrørende fusk og forsøk på fusk, samt Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-5 .
2) Ordbøker.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneansvarlig
Heidi Heilevang Fauske
Emneoverlapp
Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte.