EPN

FORK1300 Kommunikasjon og norsk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Communication and Norwegian
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
25.0 Prosent av forkurs
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
  • har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
  • kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
  • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
  • har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.

Ferdigheter:

Kandidaten

  • kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
  • kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
  • kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
  • kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
  • kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
  • kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.

Generell kompetanse:

Kandidaten

  • kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
  • kan kommunisere effektivt i grupper.
  • kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
  • kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
  • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
  • kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

  • To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
  • Én rapport som skal skrives på norsk. Gruppeoppgave. 3-5 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
  • Ett refleksjonsnotat som skal skrives på engelsk. Individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
  • Én fem-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.

Vurdering og eksamen

Eksamen våren 2021:

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (5 timer)

Eksamensresultat kan påklages.

[Eksamen tidligere:] 

1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:

  • Tre individuelle skriftlige besvarelser, hvorav én på engelsk. Lengde: Ca. 2-5 sider

  • To skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på norsk og én på engelsk. Lengde: Ca. 4-6 sider. Besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt og gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.

2) Individuell skriftlig eksamen på fem timer som teller 60%

Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler våren 2021:

Alle hjelpemidler, men det presiseres at eksamensbesvarelsen skal være et selvstendig arbeid og at kommunikasjon og samarbeid med andre ikke er tillatt.

 

[Hjelpemidler tidligere:]

1) Alle tilgjengelig hjelpemidler som er i tråd med gjeldende reglement og retningslinjer vedrørende fusk og forsøk på fusk, samt Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-5 .

2) Ordbøker.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneansvarlig

Heidi Heilevang Fauske

Emneoverlapp

Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte.