EPN-V2

FORK1300 Kommunikasjon og norsk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Communication and Norwegian
Omfang
25.0 Prosent av forkurs
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

    Kunnskap:

    Kandidaten

    • har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
    • har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
    • kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
    • har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
    • har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.

    Ferdigheter:

    Kandidaten

    • kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
    • kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
    • kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
    • kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
    • kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
    • kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.

    Generell kompetanse:

    Kandidaten

    • kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
    • kan kommunisere effektivt i grupper.
    • kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
    • kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
    • kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
    • kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:

    • To muntlige presentasjoner, hvorav én skal gjennomføres på norsk og én på engelsk. Begge presentasjonene er gruppeoppgaver. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
    • Én rapport som skal skrives på norsk. Gruppeoppgave. 3-5 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
    • Ett refleksjonsnotat som skal skrives på engelsk. Individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
    • Én fem-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.
  • Vurdering og eksamen

    1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:

    • Tre individuelle skriftlige besvarelser, hvorav én på engelsk. Lengde: Ca. 2-5 sider
    • To skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på norsk og én på engelsk. Lengde: Ca. 4-6 sider. Besvarelsen som skal skrives på norsk er et tverrfaglig prosjekt og gjennomføres i samarbeid med Teknologi og samfunn.

    2) Individuell skriftlig eksamen på fem timer som teller 60%

    Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    1) Alle tilgjengelig hjelpemidler som er i tråd med gjeldende reglement og retningslinjer vedrørende fusk og forsøk på fusk, samt Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-5 .

    2) Ordbøker.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Emneansvarlig

    Heidi Heilevang Fauske

  • Emneoverlapp

    Emnet vil ha en delvis overlapp mot enkelte fag i videregående skole. Kombinasjonen av emnene FO921A Norsk - Forkurs og FO927A Engelsk - Forkurs (fra gammel versjon av Forkurs) vil gi et overlappende læringsutbytte.