Programplaner og emneplaner - Student
FORK1300 Preparatory Course in Communication and Norwegian Course description
- Course name in Norwegian
- Kommunikasjon og norsk
- Study programme
-
Access Course for Engineering Studies
- Weight
- 25.0 Percent of Access course
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger på norsk og engelsk fra de to første årene på videregående skole. Søkere som mangler utdanning i norsk og engelsk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.
Required preliminary courses
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsprosesser og hvordan språket kan brukes som verktøy i forhold til situasjon, mål og mottaker.
- har kunnskap om hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
- kjenner til ulike sjangre i sakprosa og skjønnlitteratur og viktige forhold i språkutvikling.
- har kunnskap om likheter og forskjeller mellom bokmål og nynorsk, og deres viktigste særtrekk.
- har kunnskap i engelsk relatert til teknologi.
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan definere kommunikasjonsmål og velge egnet nivå og form på det som skal formidles i forhold til mottaker og situasjon.
- kan strukturere egne tekster og bruke relevante virkemidler for form og tekstsammenbinding.
- kan anvende retoriske virkemidler og ulike argumentasjonsformer i resonnerende og drøftende tekster.
- kan uttrykke seg skriftlig formelt korrekt, både på norsk og engelsk, i ulike funksjonelle tekster som kan være aktuelle for en ingeniør.
- kan planlegge, strukturere og gjennomføre ulike former for muntlige presentasjoner på både norsk og engelsk.
- kan analysere bruken av ulike virkemidler i skjønnlitteratur og sakprosa, saksframstilling og argumentasjon.
Generell kompetanse:
Kandidaten
- kan utforme klare, målrettede og brukervennlige rapporter, øvings- og prosjektdokumenter.
- kan kommunisere effektivt i grupper.
- kan planlegge og gjennomføre møter og diskusjoner.
- kan innhente informasjon fra ulike kilder, bruke dem kritisk i egne arbeider, og sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
- kan uttrykke seg skriftlig og muntlig både på norsk og engelsk gjennom ulike medier.
- kan planlegge og gjennomføre prosjektarbeid.
Teaching and learning methods
Undervisningen foregår i klasser og består av en kombinasjon av forelesninger og veiledet oppgavearbeid, både individuelt og i grupper. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.
Course requirements
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen:
- Tre muntlige presentasjoner, hvorav to skal gjennomføres på norsk og en på engelsk. Alle presentasjonene er gruppeoppgaver. 2-4 studenter i hver gruppe. Lengde: 10-20 minutter pr. gruppe.
- Én rapport som skal skrives på norsk. Gruppeoppgave. 2-4 studenter i hver gruppe.Lengde: Ca. 3 sider.
- Ett refleksjonsnotat som skal skrives på engelsk. Individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
- Én fem-timers skriftlig besvarelse som utføres på skolen. Individuell oppgave.
Assessment
1) Mappevurdering som teller 40% med følgende mappekrav:
- Fem individuelle skriftlige besvarelser, hvorav én på engelsk. Lengde: Ca. 3-5 sider
- To skriftlige besvarelser i gruppe, hvorav én på norsk og én på engelsk. Lengde: Ca. 4-6 sider
2) Individuell skriftlig eksamen på fem timer som teller 60%
Mappen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler i mappen må vurderes til bestått for at mappen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Eksamensresultat kan påklages.
Permitted exam materials and equipment
1) Alle tilgjengelig hjelpemidler som er i tråd med gjeldende reglement og retningslinjer vedrørende fusk og forsøk på fusk, samt Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-5 .
2) Ordbøker.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til F der A er høyeste karakter og F er ikke bestått.
Examiners
1) En intern sensor
2) En intern sensor
Ekstern sensor brukes jevnlig.