EPN-V2

FORK1220 Fysikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory Course in Physics
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
22.5 Prosent av forkurs
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Søkere som mangler utdanning i fysikk ut over grunnskolenivå må ha;tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Med bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om fysiske tema grunnleggende for teknologiske fag.
  • kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.;
  • har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.;

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og to dimensjoner.
  • kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk, termofysiske og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
  • kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
  • kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
  • kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
  • kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
  • kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
  • forstår sammenhengen mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
  • forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen;består av en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning, samt enkelte demonstrasjoner. Noen få forsøk/laboratorieøvelser i små grupper på skolen, og med tilhørende rapportskriving, inngår også i undervisningen. Det forutsettes at studenten er i stand til å arbeide selvstendig, og i tillegg samarbeide med andre når dette er naturlig.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Minst 7 av 10 arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg;til eksamen:

  • En av oppgavene fungerer som en fem timers individuell prøveeksamen og foregår på skolen under tilsyn. Også denne er blant de tre oppgavene som kandidaten ikke trenger å får godkjent for å gå opp til eksamen.
  • Fem 45 minutters individuelle tester som også gjennomføres på skolen.
  • Tre laboratorieoppgaver med rapport som gjennomføres individuelt;eller i grupper (maks 4 studenter). Hver oppgave;tar omkring to timer på skolen pluss noe etterarbeid.
  • En tverrfaglig oppgave av noen dagers varighet som gjennomføres individuelt eller i grupper (maks 4 studenter).

Fristene for innleveringene må overholdes for at oppgavene skal bli vurdert.

Vurdering og eksamen

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

  • «Gyldendals tabeller og formler i fysikk»,;Jon Haugan og Eimund Aamot
  • «Aktiv formelsamling i matematikk», Tor Andersen (Fagbokforlaget)
  • Godkjent kalkulator
    • Kravene til en godkjent kalkulator er at at den ikke kan kan kommunisere trådløst, og at den ikke kan regne symbolsk.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Opptakskrav

Studenter som;ikke har nok;fysikk;fra videregående skole og som ønsker en ingeniørutdanning.

Emneansvarlig

Einar Grønvoll

Emneoverlapp

Emnet vil ha en delvis overlapp mot FYS1 fra videregående skole, og en svært stor overlapp mot; tidligere versjoner av forkurset.