EPN-V2

FORK1120 Matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory course in Mathematics
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
37.5 Prosent av forkurs
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Søkere som mangler utdanning i matematikk ut over grunnskolenivå må ha tilegnet seg like ferdigheter gjennom arbeidserfaring, eller regne med å yte en svært stor arbeidsinnsats gjennom hele studieåret.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
  • Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
  • Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene i geometri, algebra og funksjonslære.
  • Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy til beregninger og visualisering.
  • Kandidaten kan gjøre rede for algoritmebegrepet og har kjennskap til programmering i matematikk.

Ferdigheter

  • Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
  • Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjonslære.
  • Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
  • Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
  • Kandidaten kan bruke programmering til å utføre enkle numeriske beregninger.

Generell kompetanse

  • Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
  • Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
  • Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet er en innføring i grunnleggende nyhetsjournalistikk, med vekt på verktøyene studentene skal bruke videre i studiet. Studentene skal også lære journalistisk research. Studentene får også en innføring i kjernebegreper som presseetikk og kildekritikk. Emnet er ment å inspirere og motivere studentene til journalistyrket.

Undervisningsspråket er norsk.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav

Hjelpemidler ved eksamen

Godkjente formelsamlinger i matematikk og fysikk.

Godkjent kalkulator.

Vurderingsuttrykk

Our journey will begin with an examination of the diagnostic criteria for autism, providing an understanding of the markers and characteristics used to identify this condition. We will then delve into the history of the concept of autism, tracing its evolution from initial recognition to present day understanding, while debunking prevalent myths and misconceptions associated with it.

Next, we will explore the epidemiology of autism, studying the distribution and determinants of this disorder across different populations. In our quest to comprehend the root causes, we will scrutinize the etiology of autism, considering genetic, neurological and environmental factors.

We will discuss theories related to the influence of medical and nutritional factors on autism. We will critically evaluate research in these areas, fostering an understanding of the roles of diet, medication, and overall health in the manifestation and management of autism.

Our main focus will be on successful intervention strategies. We will discuss treatments, therapies, and educational strategies that have proven effective in addressing the challenges faced by individuals with autism.

In our discussion on clinical practice, we will explore the practical aspects of working with individuals with autism and their families. We will also consider how to work effectively with service providers to disseminate best practices, ensuring that the highest standard of care.

Lastly, we will discuss the criteria for identifying and validating Empirically Supported Treatments (ESTs) for autism. This will equip you with the skills to critically appraise your own research, new treatments and interventions, enabling you to contribute to the advancement of knowledge and practice in this field.

This course aims to provide you with a comprehensive understanding of autism, preparing you for a career in research, clinical practice, or service provision, and empowering you to make a real difference in the lives of those affected by autism. We look forward to embarking on this journey with you.

Sensorordning

Det er tre arbeidskrav tilknyttet emnet:

1) En praktisk produksjon - lyd. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av lyd, og få innsikt i viktige aspekter ved lydproduksjon

2) En praktisk produksjon - video. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av video, og få innsikt i viktige aspekter ved videoproduksjon

3) En praktisk produksjon - foto. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske grunnleggende fotografering, og få innsikt i viktige aspekter ved fotografering.

For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper studenten jobber med. Omfanget på de praktiske produksjonene vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.

Studenter som ikke leverer til frister gitt i kursplanen, eller som er avtalt med faglærer, og/eller ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding på produksjonen. Alle tre arbeidskravene må være bestått for å gå opp til eksamen.

For å sikre studentenes læringsutbytte er følgende aktiviteter obligatoriske (verktøyopplæringer):

  • Opplæring lyd (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
  • Opplæring video (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
  • Opplæring foto (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
  • Opplæring publiseringsverktøy.

Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å gi praktiske øvelser knyttet til pensum og teknisk opplæring. Studenter som ikke deltar på verktøyopplæringen, mister eksamensretten.

Det er også obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten.

Ved fravær fra obIigatorisk verktøopplæring eller ved fravær utover 20 prosent av forelesningene, kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Emneoverlapp

Eksamen i emnet er en fire timers skriftlig skoleeksamen.