Programplaner og emneplaner - Student
FORK1120 Matematikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Preparatory course in Mathematics
- Studieprogram
-
Forkurs til ingeniørutdanning
- Omfang
- 37.5 Prosent av forkurs
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem
Ferdigheter
Studenten
- kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
- kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
- kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Mappeeksamen, individuell
Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ved ny og utsatt eksamen: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen ut over opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått/ikke bestått
Vurdering og eksamen
Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. Besvarelsen skal leveres individuelt, og inneholde:
- Ett eller flere digitale bildeuttrykk som skal kommunisere et innhold
- Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord)
Eksamen kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Bestått - ikke bestått.
Vurderingsuttrykk
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).
Ekstern sensor brukes jevnlig.
Sensorordning
En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Emneoverlapp
Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Visuelle virkemidler, Idéutvikling og kreativ prosess og Grafiske uttrykk med bilde og tekst.
Undervisningen på emnet er den samme som i Digitale bilder (ZDB, 15 sp).