EPN-V2

FORK1120 Matematikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Preparatory course in Mathematics
Studieprogram
Forkurs til ingeniørutdanning
Omfang
37.5 Prosent av forkurs
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
  • kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
  • kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
  • kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
  • kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
  • har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
  • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Mappeeksamen, individuell

Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen ut over opptak til studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått/ikke bestått

Vurdering og eksamen

Studenten skal utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. Besvarelsen skal leveres individuelt, og inneholde:

  • Ett eller flere digitale bildeuttrykk som skal kommunisere et innhold
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser (inntil 1000 ord)

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått - ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet kan med fordel tas sammen med mikroemnene Visuelle virkemidler, Idéutvikling og kreativ prosess og Grafiske uttrykk med bilde og tekst.

Undervisningen på emnet er den samme som i Digitale bilder (ZDB, 15 sp).