EPN-V2

FORK1100 Preparatory course in Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Matematikk
Study programme
Access Course for Engineering Studies
Weight
40.0 Percent of Access course
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Grade scale A-F

Required preliminary courses

One internal examiner. A internal co-examiner evaluates a selection of the exams. External sensor is used regularly.

Learning outcomes

None

Teaching and learning methods

5. ECTS overlapping content toward KDM3200.

Course requirements

Fem av til sammen sju individuelle innleveringsoppgaver i løpet av studieåret må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Fristene for innlevering må overholdes for at oppgaven skal bli vurdert. En av oppgavene fungerer som en fem timers prøveeksamen og foregår på skolen under tilsyn. Også den er blant de to som kandidaten ikke trenger å få godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Assessment

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Fordypning

Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk (STM). Fordypningen skal gjøre det mulig for studentene å videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse relatert til kunnskapsområdet STM. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.

Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt. Kvalifisering for personalledelse og foreldresamarbeid er en sentral del av fordypningen. Kunnskap og kompetanse om og med ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. Fordypning i ledelse av STM skal ivareta disse idealene, og samtidig gi utvidet kunnskap i kunnskapsområdet STM.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med språk-, tekst og matematikk i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • fordypet kunnskap om barns språkutvikling, samt matematiske begrepsdanning og utforsking
  • kunnskap om hvordan arbeid med språk, tekst og matematikk bidrar til inkludering i barnehagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
  • vurdere innhold i medier kritisk og har kunnskap om muntlig og skriftlig argumentasjon
  • forstå og analysere barnehagepolitiske problemstillinger
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
  • utøve kritisk og etisk refleksjon over og vurdering av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
  • planlegge, lede og evaluere didaktisk arbeid innen fagområdet
  • formidle og dokumentere egne erfaringer med å motivere personalet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barns lek og hverdagsaktiviteter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • nivå utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper

Grading scale

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser.

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen i syvende semester består av 10 dager praksisopplæring på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret.

For mer utfyllende informasjon om innhold og organisering av praksisopplæringen i syvende semester, se informasjonsskrivet som publiseres på HiOAs digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i kan avlegges:

  • Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager, omfang 10-15 minutter
  • Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10%
  • Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).