Programplaner og emneplaner - Student
FM3100 Real Estate Development and Real Estate Economics Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Real Estate Development and Real Estate Economics
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i Facility ManagementBachelorstudium i økonomi og administrasjonEnkeltemner innenfor økonomi og administrasjonEnkeltemner, fakultet for SamfunnvitenskapOslo Business School, Exchange ProgrammePublic Administration and Leadership, Exchange Programme
- Omfang
- 7.5 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Overgang og mobilitet
Mulighet for overgang til masterutdanning etter tredje studieår
Det kan søkes om opptak til masterstudier etter bestått tredje studieår (bachelorgrad). De nasjonale retningslinjene legger imidlertid føringer for hva som trengs for å oppnå grunnskolelærerkvalifisering. Studenten må ha 10 ekstra praksisdager og 30 studiepoeng i skolefag i tillegg til det de har tre første studieårene. Ulike masterstudier har ulike krav til hvilke fag en må ha utdanning i på bachelornivå. Det er også krav til karaktersnitt på bachelorgraden for å bli tatt opp på masterstudier. Disse kan variere fra studium til studium.
Høgskolen i Oslo og Akershus tilbyr masterstudier som forbereder for arbeid i grunnskolen. Søknad om opptak sendes Høgskolen i Oslo og Akershus. Opptak til masterstudier er hjemlet i egen forskrift.
1. studieår:
- Fag I
- Fag I
- Fag I
- Pedagogikk og elevkunnskap
2. studieår:
- Fag II
- Fag II
- Fag I
- Pedagogikk og elevkunnskap
3. studieår:
- Fag II
- Fag II
- Pedagogikk og elevkunnskap
- Pedagogikk og elevkunnskap
1. studieår masterstudium: Må inkludere 10 dager praksis og 30 studiepoeng skolefag for å oppnå grunnskolelærersertifisering.
2. studieår masterstudium.
Masterstudier etter fullført fireårig grunnskolelærerutdanning
For mange studenter er det mest aktuelt å ta et masterstudium etter fullført grunnskolelærerutdanning eller også etter noen år som lærer. Det er full adgang til dette. Velges denne varianten, faller kravene om 10 dager praksis og 30 studiepoeng i skolefag bort, siden disse da allerede er oppfylt.
Overgang mellom grunnskolelærerutdanningene for 1.-7. og 5.-10. trinn
Grunnskolelærerutdanningens trinn 1-7 og 5-10 er definert som ulike utdanninger. Studenter som ønsker overgang til en annen utdanning enn den de er tatt opp til, må søke ordinært opptak til ny utdanning, og kan deretter søke om godskriving/innpassing av tidligere avlagte fag og/eller emner. Omfanget av godskriving kan variere, avhengig av hvor store deler av tidligere gjennomførte fag som er tilsvarende i de to utdanningene.
Godskriving og forhåndsgodkjenning av annen utdanning er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler.
Overgang til annet fag i trinn 5-10
Studenter som i første studieår av 5-10-utdanningen søker om overflytting til et annet fag enn det de er tatt opp til (norsk, engelsk eller matematikk), kan søke om overflytting innen 1. september. Etter dette må det søkes om nytt ordinært opptak. Søknad om overflytting til nytt fag sendes Høgskolen i Oslo og Akershus. For at overflytting skal kunne innvilges, må det være ledig studieplass.
Mobilitet mellom lærerutdanningsinstitusjonene
Ved overflytting til Høgskolen i Oslo og Akershus fra annen høgere utdanningsinstitusjon etter 2. og 3. studieår i utdanningen, må alle eksamener og all praksisopplæring som inngår i de aktuelle studieårene være bestått.
Høgskolen i Oslo og Akershus har et regionalt samarbeid med Høgskolen i Hedmark om fagtilbud og profil.
Sentrale grunnlagsdokumenter
- Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1.-7- trinn og 5.-10. trinn
- Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
- St. meld. nr. 11 (2008-2009), Innst. S. nr. 185 Læreren - rollen og utdanningen og referat fra stortingets behandling av saken 2. april 2009
- Lov om universiteter og høyskoler
- Læreplanverket for Kunnskapsløftet - generell del, prinsipper for opplæringen og læreplaner for fag
- Forskrift til opplæringslova - kapittel 14 om krav til kompetanse for lærere
- Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning
- Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Anbefalte forkunnskaper
ØABED1000 Financial Accounting and ICT, ØAMET1000 Mathematics, ØASØK1000 Microeconomics, ØABED1100 Managerial Accounting, ØAMET1100 Statistics, ØASØK1100 Macroeconomics, ØABED2000 Investment and Finance and FM2100 Buildings, Infrastructure and FM (Hard FM) or equivalent.
Forkunnskapskrav
Læringsmiljø og studieinnsats
Femårig grunnskulelærarutdanning er eit fulltidsstudium som kvalifiserer for kyndig yrkesutøving. Gode læringsprosessar er den beste motivasjonen til innsats. Tiltak som utdanninga vil satse spesielt på for å sikre ein høg studieinnsats:
- Relevant undervisning som er kopla til for- og etterarbeidet til studentane, aleine og i grupper.
- Vurderingsordningar og vurderingskriterium er tydeleg relevante for framtidig yrke og knytt til jamt arbeid gjennom semesteret.
- Det blir lagt til rette for jamn arbeidsbelastning gjennom semesteret, blant anna ved at arbeidskrav og andre oppgåver er tilgjengelege i god tid.
- Studiemiljøet blir jamleg evaluert, og tiltak vurderte og følgde opp.
- Studentane blir årleg kalla inn til ein kontaktlærarsamtale.
- Studentane vel ved starten av kvart studieår representantar til fagutval for faga. Fagutvala møter faglærarar og studieleiar med jamne mellomrom.
- Fagutvala, studieevalueringane og kontaktlærarsamtalane er viktige element i kvalitetssikringssystemet på høgskulen.
Progresjonskrav i studiet
For å kunne starte i tredje studieåret må studenten ha bestått minst 90 studiepoeng frå dei to første studieåra i utdanninga. Alle eksamenane frå det første studieåret må være bestått. Kravet må vere oppfylt seinast ved utløpet av ordinær eksamen i vårsemesteret i andre studieåret.
For å kunne starte i fjerde studieåret må alle eksamenane til og med femte semester være bestått. Kravet må vere oppfylt seinast ved utløpet av ordinær eksamen i vårsemesteret i tredje studieåret.
I tredje studieåret skal studentane skrive ei profesjonsretta FoU-oppgåve i kombinasjon mellom eit undervisningsfag og faget pedagogikk og elevkunnskap. Oppgåva må vere bestått før studentane kan begynne på masteroppgåva.
Bestemmelser med omsyn til bestått praksis
Progresjonskrav
Praksisopplæringa i første studieår må vere bestått før studenten kan fortsette i andre studieår. Tilsvarande krav gjeld for alle studieår i syklus 1. Praksis tredje år syklus1 må vere bestått før studenten kan fortsette på syklus 2.
Antall forsøk bestå praksis
Dersom praksisstudiet ikkje er bestått og det er brukt to forsøk, må normalt studiet avbrytes, (jf. forskrift om studiar og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 8-4).
Å vere skikka
Lærarutdanningsinstitusjonane har ansvar for å vurdere om studentane er skikka for læraryrket. Løpande vurdering går føre seg gjennom heile studiet og inngår i ei heilskapleg vurdering av dei faglege og personlege føresetnadene for å kunne fungere som lærar. Ein student som utgjer ei mogleg fare for elevars liv, fysiske og psykiske helse, rettar og tryggleik, er ikkje skikka for yrket. Studentar som viser manglande evne til å meistre læraryrket, skal så tidlig som mogleg i utdanninga bli informert om dette. Dei skal eventuelt få råd og rettleiing slik at dei kan forbetre seg, eller få råd om å avslutte utdanninga. Konkrete vedtak om studenten er skikka som lærar, kan fattast gjennom heile studiet.
Læringsutbytte
Knowledge
The student has knowledge of
- the development of different types of property
- how real estate markets are affected by the location and status of cities, urban and population growth, travel times, travel and transport costs
- the main segments in the real estate market
- land use/hire market (urban economics) versus the property ownership market (financial economics)
- market indicators for the property markets and financial and non-financial key figures for property
- the principles for and methods of valuing property and calculating returns on property
- the financing and depreciation of property
Skills
The student is capable of
- applying academic knowledge to analyse the property markets
- applying academic knowledge to perform own/hire analyses and to value property
- applying academic knowledge to calculate the return on property investments
- applying academic knowledge to calculate alternative costs for property
General competence
The student is capable of
- critically reflecting on the development, procurement, use, change and disposal of property
- seeing the subject in a greater societal perspective
- exchanging points of view and experience with other specialists/experts and contributing to developing good practice
Arbeids- og undervisningsformer
A variety of teaching methods will be used, such as lectures, plenary discussions, practical exercises, group work and study trips. The students are expected to work on the practical exercises, take part in discussions and participate in study trips.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The following coursework requirements must be met in order to take the exam in the course:
- One individual written report. Scope: 3 pages/1,200 words.
- One written report by groups of 3-5 students. Scope: 3-5 pages/1,200-2,000 words.
If the required coursework is not approved, a revised and improved version must be submitted by the deadline stipulated by the lecturer.
Vurdering og eksamen
A supervised, individual four-hour exam is held at the end of the semester.
Hjelpemidler ved eksamen
See a separate list of allowed aids that will be published before the exam.
Vurderingsuttrykk
A grade scale with grades from A to E for pass and F for fail is used.
Sensorordning
Each answer paper is assessed by two examiners, one external and one internal.
Opptakskrav
Admission requirements: Higher Education Entrance Qualification.
ØABED1000 Financial Accounting and ICT, ØAMET1000 Mathematics, ØASØK1000 Microeconomics, ØABED1100 Managerial Accounting, ØAMET1100 Statistics, ØASØK1100 Macroeconomics, ØABED2000 Investment and Finance and FM2100 Buildings, Infrastructure and FM (Hard FM) or equivalent is recommended.